Bijgedachte

Een fietspasserelle voor Eurocraten: une fausse bonne idée

Steven Van Garsse
© BRUZZ
17/01/2023

| Een simulatiebeeld voor de fiets- en voetgangersbrug tussen de Europese Commissie en het Europees Parlement.

De Europese instellingen, Infrabel en het Gewest zijn enkele jaren geleden overeengekomen om een nieuwe fietsverbinding te maken tussen de hoofdzetel van de Europese Commissie, aan het Schumanplein, en het Europees parlement, aan het Luxemburgplein. De Europese ambtenaren schieten het plan nu echter af.

"De Europse ambtenaren vinden dat de fietspasserelle de échte problemen niet aanpakt: de overdaad aan auto’s die Wet- en Belliardstraat gebruiken, en de volgeparkeerde straatjes rond de Europese instellingen"

Steven Van Garsse, senior writer en politiek analist voor BRUZZ

Steven Van Garsse, chef BRUZZ-magazine

De fiets- en wandelverbinding zou van aan de esplanade van het Europees parlement, boven de sporen, lopen tot aan het station Brussel-Schuman. Een technisch huzarenstukje, maar het maakt de verbinding met de fiets en te voet sneller, korter en weg van het autoverkeer.

Het klinkt als een goed idee. Er wordt nogal wat heen en weer gependeld tussen beide plekken. En ook de Europese Raad én de Raad van de EU zijn aan Schuman gevestigd. Het is schering en inslag dat er voor dit korte traject een dienstwagen met chauffeur wordt ingezet.

Dat probleem dateert niet van vandaag. Al in het Richtplan over de Europese Wijk uit 2008 worden oplossingen gesuggereerd om de verbinding tussen de twee buurten te verbeteren, zoals de tunnelingang van de Belliardstraat verplaatsen, waardoor fietsers en voetgangers er makkelijker kunnen oversteken.

De Europese fietsende ambtenaren schieten het plan voor een nieuwe fietspasserelle boven de sporen nu af. Ze vinden het een prestigeproject. Une fausse bonne idée. Te duur en met een slechte return on investment. Ze vrezen dat vooral hogere edielen er gebruik van zullen maken. Als het weer het toelaat, natuurlijk. Ook vinden ze dat het niet past binnen een globaal mobiliteitsbeleid in de wijk, omdat het de échte problemen niet aanpakt: de overdaad aan auto’s die Wet- en Belliardstraat gebruiken, en de volgeparkeerde straatjes rond de Europese instellingen.

Die kritiek is best opmerkelijk, want het toont dat de ambtenaren uit hun Europese bubbel stappen om te ijveren voor een écht mobiliteitsbeleid, voor alle Brusselaars, in plaats van te kiezen voor een exclusief gadget voor de eurocratie.

Uiteindelijk gaat het om keuzes maken, redeneren ze. Als er geld genoeg is, waarom niet, maar vandaag moet elke euro worden omgedraaid, en is het beter om het probleem bij de wortel aan te pakken en dat is autostad Brussel. Daarop ingrijpen is efficiënter, duurzamer én goedkoper.

De fietsende EU-ambtenaren geven toe dat er al heel wat gebeurd is de laatste jaren, zoals de extra fietspaden, maar de drempel om de fiets te nemen ligt, zo zeggen ze, bij veel Europese ambtenaren nog steeds te hoog. Daar zal die nieuwe fietsverbinding niet veel aan veranderen. De auto’s zullen blijven rijden.

Het is al langer een vervelende zaak voor de EU-instellingen dat de Europese Unie de lidstaten strenge luchtkwaliteitsnormen oplegt en hen aanmaant om een modal shift door te voeren, maar dat de tunnels rond het Berlaymontgebouw en het Luxemburgstation elke dag duizenden auto’s de stad in- en uitduwen.

Als de kritiek van de fietsvereniging, die toch 2.700 fietsers vertegenwoordigt, ook binnen de instellingen van de Europese Unie meer weerklank krijgt, kan dat wel vervelend worden voor de Brusselse regering. Die heeft enkele weken geleden een ambitieus plan voorgesteld om de Europese wijk nieuw leven in te blazen, waaronder die nieuwe fietsverbinding.

Het huwelijk tussen de EU en hoofdstad Brussel loopt immers niet helemaal op wieltjes. De EU gaat haar kantorenpark fors inkrimpen en de Europawijk is corona nog altijd niet te boven gekomen. Door het vele telewerk moet de horeca er zichzelf heruitvinden. En dan is er nog de latente dreiging van een mogelijk vertrek van de EU uit Brussel, al zal dat niet zo snel gebeuren.

Dus wil de Brusselse regering alles op alles zetten om de Europese instellingen, een economische booster voor de hoofdstad, ter wille te zijn. De fietsverbinding tussen Schuman en Luxemburg, waar, laten we wel wezen, nog geen begin van plan voor is, is een van de belangrijke voorstellen om de Europese instellingen aan boord te houden, naast de heraanleg van het Schumanplein.

Nu de eerste toekomstige gebruikers het voorstel al afschieten, zit er niet veel anders op dan toch eens goed na te denken over het nut ervan, zelfs al is er een conventie uit 2019. Het is geen schande om toe te geven dat het plan niet helemaal juist zit. Zoiets heet voortschrijdend inzicht.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni