Kris Lauwers, MIVB-topman ad interim, heeft zich vergaloppeerd met zijn uitspraken over het 'uitmelken' van de reizigers. Maar dat kwam een aantal politici maar al te goed uit, schrijft Danny Vileyn. "We moeten verder kijken dan de waan van de dag."

Kris Lauwers, directeur-generaal ad interim van de vervoersmaatschappij MIVB, zal zich zijn interview met de krant De Morgen nog lang heugen. 'MIVB-topman Lauwers: "We moeten de klant uitmelken"', kopte de krant. Maar daar blijft het niet bij. Lauwers zou de opdracht van de MIVB 'mislukt' vinden als de klanten het openbaar vervoer voor twee haltes zouden gebruiken.

Zoals verwacht vielen de politici over elkaar heen om Lauwers af te vallen. En dat was niet onverwacht. Lauwers' woordkeuze was - zacht gezegd - onhandig, maar als topman van een openbaarvervoersmaatschappij zes maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen stellen dat de prijzen de hoogte in moeten, doe je ook niet ongestraft. Zelfs de partij waartoe je verondersteld wordt te horen (in zijn geval de CD&V van minister Brigitte Grouwels), verdedigt jou dan niet meer.

Minister-president Charles Picqué (PS) en minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) gingen nog een stap verder. Lauwers, die ook kandidaat is om de échte algemeen directeur van de MIVB te worden, heeft hiermee zijn kansen verkeken, verklaarden ze. Toch wel vreemd. Wij, naïevelingen, dachten dat de keuze voor de topman van het grootste bedrijf in Brussel op basis van een reeks serieuze proeven gebeurde. En het spreekt dat de uitglijer van Lauwers in De Morgen een van de elementen is. Maar op voorhand uitgeschakeld? Laten we eerlijk zijn. Het interview komt Picqué en Huytebroeck goed uit. De Franstaligen willen geen Vlaming aan de top van de MIVB.

Maar we moeten verder kijken dan de waan van de dag. Lauwers brengt een nare boodschap. Tegen 2016 - dat is over vier jaar - is minimaal 1,2 miljard euro extra aan investeringen nodig voor het openbaar vervoer. Minimaal. Als het aantal ritten op jaarbasis niet hoger ligt dan de verwachte vierhonderd miljoen. Nu zijn dat er 329 miljoen, en nu al is het moeilijk. Nog eens twintig procent reizigers erbij is voor veel lijnen onmogelijk. Nu al zitten de lijnen 3 en 4 altijd tjokvol. Ook als ze richting Ukkel de noord-zuidverbinding al lang voorbij zijn. En dat is maar één voorbeeld. Het aantal reizigers is de voorbije tien jaar zowat verdubbeld.

Het beheerscontract van de MIVB, dat normaal gezien in december van vorig jaar al klaar had moeten zijn, wordt de moeilijkste oefening van deze regering. Het kostenplaatje van de bevolkingsgroei wordt nu wel heel concreet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni