Opinie: CD&V vraagt snel een sterke visie op citymarketing

© Brussel Deze Week
17/11/2011
“Stel, je wilt de hoofdstad van Europa bezoeken, je komt aan in het Centraal Station en je gaat op zoek naar een stadsplan. Pech... ten hoogste vind je een papiertje met ‘No tourist info’, en een pijltje naar het toeristisch bureau op de Grote Markt. Voorwaar geen gastvrij onthaal.” Emmanuel Boodts en Paul Delva willen een sterk toeristisch beleid met één visie.

Als Brussel de wereldkaart wil halen als leuke bestemming voor een citytrip, dan zal het meer dan een tandje moeten bijsteken in onthaalbeleid, toeristische informatie en adequate bewegwijzering.

Waarom hinkt Brussel zo achterop? Dat is voor een deel te wijten aan de complexe institutionele structuren van dit land: toerisme is (tot op vandaag) een gemeenschapsbevoegdheid, en dus zijn de Vlaamse Gemeenschap en de Cocof hiervoor bevoegd. Maar ook de Stad Brussel, die met haar toerismebureau VisitBrussels (eertijds BITC) toeristen wil lokken, speelt een belangrijke rol. En het Brussels Hoofdstedelijk Gewest doet ook zijn duit in het zakje, want het Gewest is bevoegd voor citymarketing en voor de economische ontwikkeling van de stad.

Rotterdam
Met het akkoord over de staatshervorming en de overdracht van bevoegdheden zal toerisme binnenkort een gewestbevoegdheid worden. Ook in Brussel. Maar de gemeenschappen blijven wél bevoegd voor de promotie van Brussel en de toeristische infrastructuur. Het is overigens niet meer dan logisch dat Vlaanderen promotie kan blijven voeren voor zijn hoofdstad...
Ook na de overdracht van toerisme naar de gewesten blijven dus dezelfde spelers op het Brusselse schaakbord staan. Die - vele! - spelers houden er dikwijls een andere visie op na. Overlegmomenten en -structuren tussen de overheden zijn schaars. Overleg tussen de gemeenschappen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Ho maar! Overleg tussen de Vlaamse Gemeenschap en het stadsbestuur? Tot enkele jaren geleden was dit onbestaande, nu komt het eindelijk op gang, maar mondjesmaat en traag... En ondertussen lopen in Brussel de vele (buitenlandse) toeristen er vaak verbaasd en verward bij, op zoek naar geschikte informatie en de juiste weg.

Als Brussel echt een interessante, gastvrije en hulpvaardige citytrip-bestemming wil worden, dan zullen alle overheden moeten samenwerken en zich achter één visie over het toeristisch informatiebeleid scharen. Hiervoor is durf en moed nodig. We kunnen inspiratie halen in steden waar wel gewerkt is aan goede toeristische communicatie, zoals Rotterdam. Daar wordt één (1!) gebruiksvriendelijke en volledige toeristische gids-plus-kaart voor bijna geen geld en overal ter beschikking gesteld. De gids, die op jaarlijkse basis wordt uitgegeven, bevat nuttige en bondige informatie over de vele verschillende aantrekkingspolen in de stad. Het concept is eenvoudig, transparant en goedkoop.

Wie vandaag Brussel bezoekt, beschikt over een veelheid aan gidsen en brochures: elke organisatie stelt met haar eigen (beperkte) budget zelf een gids samen. Helaas is de erin verwerkte informatie vaak verouderd, en soms moet de toerist er dan ook nog eens zeven euro voor betalen! De informatie is vaak beperkt tot enkele wijken, zoals het stadscentrum of de Europese wijk. Terwijl Brussel zoveel meer te bieden heeft - denken we maar aan de prachtige art-nouveauhuizen in Sint-Gillis.

Ambitieus
Het toeristische beleid in Brussel zal zich ook moeten richten op verschillende doelgroepen én thema's: families met kinderen, fans van Belgische mode en design, jonge budgetreizigers,...
Kunnen de verschillende toeristische diensten nu echt niet tot één gezamenlijke toeristische gids over Brussel komen, die dan (nagenoeg) gratis beschikbaar is op allerlei openbare plaatsen in Brussel en over de hele wereld in alle buitenlandkantoren? Een bundeling van informatie en budgetten is ten zeerste aangewezen. Niemand is toch tegen een rationeel gebruik van de beschikbare financiële middelen?

De Vlaamse minister van Toerisme vermeldt in een antwoord op een parlementaire vraag alvast het idee van een rondetafelconferentie met de verschillende organisaties die in Brussel met toeristisch onthaal bezig zijn (Toerisme Vlaanderen, VisitBrussels, OPB,...). Zo'n samenkomst zou een eerste aanzet zijn voor een betere afstemming en doorstroming van informatie (en van een efficiëntere bewegwijzering van bezienswaardigheden).

Toch lijkt een meer structurele oplossing aangewezen. Het samenwerkingsakkoord inzake het toeristisch beleid, waarover sprake in het Vlinderakkoord, mag voor Brussel best ambitieus zijn. Het moet - op korte termijn - alle bevoegde politieke instanties structureel samenbrengen, met als doel: de stroomlijning van de toeristische informatie over Brussel. Idealiter kan het samenwerkingsakkoord de verschillende overheden achter eenzelfde visie inzake het toeristisch informatiebeleid in en voor Brussel krijgen, zodat ook één kernboodschap de bezoekers (buiten- en binnenlandse) bereikt. Zo zal Brussel, vandaag een ruwe toeristische diamant, eindelijk vriendelijk schitteren voor de vele toeristen.

Paul Delva is Vlaams volks-vertegenwoordiger (CD&V), Emmanuel Boodts zit in de raad van bestuur van VisitBrussels

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni