debat

Soldenactie Brussel-Stad: ‘Stop met gratis straatparkeren’

© Joost Vandencasteele via Twitter

Afgelopen weekend is de koopjesperiode officieel begonnen. Mogelijk was u een van de duizenden mensen die zich door de versmalde en extra drukke Nieuwstraat in Brussel wurmden. Maar niet alleen in de winkelstraten was er veel volk, ook op de weg was het druk. Net als tijdens de vorige koopjesperiodes moedigt de stad Brussel mensen aan om de auto te gebruiken. Dat doet ze door net als in januari het bovengronds parkeren tijdelijk gratis te maken. En dat moet gedaan zijn, zegt Tim Gatzios.

Tim Gatzios
© Saskia Vanderstichele
Dat moet gedaan zijn, het is een fausse bonne idée. Parkeren langs de weg moet afgebouwd worden, niet gepromoot. Bovengronds parkeren leidt tot verschillende soorten overlast. Want wie een stad binnenrijdt, weet niet waar hij een parkeerplaats zal vinden. Er ontstaat zoekverkeer, traag rijdende auto’s die niets anders doen dan rondjes rijden tot er een lege plek opduikt. Ongeveer drie op de tien auto’s op de Brusselse wegen zijn niet op weg naar een bestemming, maar zijn zoekende.

Het is geen toeval dat er zoveel zoekverkeer is, de parkeerdruk in Brussel is immers enorm. Er zijn 265.000 parkeerplaatsen op de weg in het gewest (in 2010 waren dat er nog bijna 300.000), en het grootste deel daarvan is bezet. In bijna alle buurten van de Vijfhoek is meer dan zeventig procent van de parkeerplaatsen overdag bezet, blijkt uit cijfers van het Brussels parkeeragentschap parking.brussels. In veel buurten nadert de bezettingsgraad zelfs honderd procent, in sommige buurten staan er zelfs meer auto’s geparkeerd dan er plaatsen zijn. Het vereist dus wat moeite om als bestuurder het handvol onbezette parkeerplaatsen te vinden.

Bovengronds parkeren geeft dus extra drukte, want Brussel lokt mensen naar plaatsen die er niet zijn. Het zorgt zo ook voor extra luchtvervuiling, extra lawaaihinder en extra chaotisch verkeer met traag rijden en plots remmen. Vervelend voor andere bestuurders, en erg storend voor bewoners, voetgangers en fietsers. Om nog maar te zwijgen over de visuele hinder die de blikken muur langs elke straat veroorzaakt.

Het beleid in Brussel probeert straatparkeren om die redenen te bestrijden, ondanks de gratis-campagne van de stad Brussel. Zo daalt het aantal parkeerplaatsen langs de straat al jaren. Wegen worden heraangelegd en krijgen een nieuwe indeling, met bomen, beveiligde oversteekplaatsen en ‘oren’ die parkeren aan kruispunten onmogelijk maken. Het resultaat is een gestage daling van het aantal parkeerplaatsen. En dat aantal moet nog verder dalen, zegt het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling, het toekomstplan van het Brussels Gewest. Over minder dan tien jaar moet het aantal parkeerplaatsen op de weg dalen tot onder 200.000.

Brussel Stad gaat daar met de gratisparkerenactie lijnrecht tegenin. Erger nog: de stad spreekt ook zichzelf tegen. Ze probeert al jaren nieuwe ondergrondse parkings te realiseren in de Vijfhoek, speciaal voor mensen die van buiten de stad komen. Meer zelfs: de stad verdedigt de bouw van dergelijke ondergrondse parkings net met het argument dat het de overlast van het ‘zoekverkeer’ zou kunnen oplossen. Tenminste, dat deed schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans de Brachène (MR). Maar partijgenote Marion Lemesre, schepen van Economische Zaken en Parkeren, vindt parkeren op de weg wel een goed idee en lanceert een campagne. En zo doet elke Brusselse schepen maar wat, ieder op zijn eigen beleidsdomein.

Moet de auto dan maar wegblijven uit de stad? Neen. Voor sommige mensen zal de auto wellicht altijd de beste keuze zijn, de parkeeroplossing voor hen ligt voor de hand. De Vijfhoek ligt vol ondergrondse en bovengrondse parkeergarages, vlak naast de voetgangerszone. Uitbater Interparking klaagde dit jaar nog dat die parkings te weinig volk lokken. Een gebrek aan parkeerplaatsen is er niet. Door mensen via een degelijk parkeergeleidingssysteem naar die garages te leiden kan de overlast van het straatparkeren in Brussel écht aangepakt worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Edito: bloedarmoede

opinie 1517380200

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook