Standpunt BDW: De petitie van de schepen

Anne Brumagne
© Brussel Deze Week
30/04/2013
Een eerste schepen en bovendien toekomstig burgemeester van een belangrijke Brusselse gemeente die een petitie organiseert tegen plannen van het Gewest, veel gekker moet het soms toch niet worden, schrijft Anne Brumagne.

De Elsense schepen voor Middenstand Dominique Dufourny (MR) liet in haar gemeente een petitie rondgaan om te protesteren tegen de gewestplannen om bus 71 van Delta tot de Naamsespoort te 'vertrammen' (zie p.2, red.). Na een maand stond de teller van de petitie, ondersteund door onder meer de handelaarsvereniging van de Naamsespoort en de vzw Droit de Rouler et de Parquer, op zo'n duizend handtekeningen. Maar Dufourny voorspelt dan ook de absolute hel tijdens de werken: een 'agressieve' en 'faraonische' werf, 1.200 compleet onbereikbare handelszaken met onvermijdelijk banenverlies en faillissementen als gevolg, later schade aan huizen door trillingen van de te zware tram...

Echt netjes is het niet om met een petitie te zwaaien bij handelaars die van jouw beleid afhangen. Bovendien kan men zich net als de oppositie van Elsene afvragen of Dufourny, zeker als toekomstig burgemeester, niet de belangen van alle Elsenaars moet verdedigen. Dus ook die van de voetgangers, die elkaar nu moeten verdringen op de stoepen van de Elsensesteenweg. Of de gebruikers van het openbaar vervoer, die als haringen in een ton worden vervoerd. Zij worden in het voorstel van Dufourny naar tramlijnen een eind verderop verwezen. En ze moeten verder een paar decennia geduld hebben, tot er dan hopelijk genoeg geld is voor een nu niet in de plannen voorziene metrolijn tussen Delta en de Naamsepoort. Eén punt heeft Dufourny overigens wel: eens de tram er is, zullen de gebruikers aan de Naamsepoort moeten overstappen op de metro, wat de snelheid om in het stadscentrum te geraken toch weer wat zal vertragen.

Maar toch, mevrouw Dufourny, wurm u eens op de bus om te zien wat men daar over uw petitie te zeggen heeft? En bereken eens de snelheid die bus 71 nu haalt in uw gemeente? Haalt hij tien kilometer per uur? En trek ten slotte eens naar Gent, naar de Veldstraat. Wedden dat de vele handelaars daar heel tevreden zijn met hun geheel autoloze voetgangers- met tramstraat?

In zijn afscheidsinterview op tvbrussel zei minister-president Charles Picqué (PS) met grote stelligheid dat mobiliteit een gewestelijke bevoegdheid is. Gemeenten overtuigen was een onderdeel van elk plan, klonk het al wat wolliger. Op dat vlak zal zijn opvolger Rudi Vervoort zich toch wat assertiever moeten opstellen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni