Standpunt BDW: Nooit gezien

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
05/02/2014

Met grote woorden moet je opletten, maar de plannen voor een grote voetgangerszone tussen het De Brouckèreplein en het Fontainasplein zijn du jamais vu. De plannen zijn dan ook geen mobiliteitsplan maar een globaal stedelijk plan dat naast mobiliteit ook over handel, wonen, uitgaan, zich ontspannen en nog veel meer gaat.

Dit plan moet de Vijfhoek er bovenop helpen, want – dat beseffen nu ook de liberalen – er moet ingegrepen worden. Niet ook voor de handel, maar zeker voor de handel. Cafés zijn er genoeg, maar er hebben de jongste decennia al te veel kwaliteitswinkels de deuren gesloten. En het steekt de Brusselaars (terecht) dat grote internationale merken bijna altijd eerst Antwerpen aandoen voor ze naar Brussel afzakken. Karl Lagerfeld die in november vorig jaar een conceptstore heeft geopend in de Antwerpse Schuttershofstraat is één voorbeeld. Peuterey Italy koos Antwerpen als tweede buitenlandse vestiging. Peuterey is in Italië een echte hype.

Het pleit voor burgemeester Yvan Mayeur (PS) dat hij zes weken na zijn aantreden dit plan heeft doorgeduwd. Niemand geloofde dat liberalen en socialisten hierover een compromis konden vinden. Maar de tijden blijken er rijp voor: niemand durfde er op de jongste gemeenteraad nog openlijk tegen te zijn.
Natuurlijk zijn de plannen een compromis. Groen heeft een punt door scherpe vragen te stellen over vier bijkomende ondergrondse parkeergarages. En er gaan Berlijnse kussens moeten komen om het verkeer in de Lakensestraat, Van Arteveldestraat en Cellebroersstraat te ontmoedigen. En dan zijn er de korte tijdspanne die het schepencollege zich toegemeten heeft, en het kostenplaatje.

De stad rekent er terecht op dat Beliris de heraanleg gaat betalen. Beliris is destijds in het leven geroepen voor de heraanleg van straten en pleinen die bepalend zijn voor het imago van Brussel. Een mooier project dan de centrale lanen kan Beliris zich niet indenken. Ook de vervoersmaatschappij MIVB zal moeten meewerken: de frequentie van metro en premetro gaat tot het maximum opgedreven moeten worden.

Het grootste gevaar schuilt echter in de vertragingsmanoeuvres die er zeker aankomen, niet alleen van handelaars en buurtbewoners. Maar: politici of ambtenaren die dit plan zouden tegenwerken, zijn onverantwoord bezig. De Vijfhoek is belangrijk voor de stad Brussel, het gewest en heel het land. We hebben lang genoeg gewacht.

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie, Voetgangerszone Vijfhoek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni