Standpunt BDW: Verkeersveiligheid

Anne Brumagne
© Brussel Deze Week
21/03/2012
Vandaag en morgen worden in Lommel en Leuven de slachtoffers begraven van de tragische busramp in Sierre, die het hele land veel langer dan één minuut heeft doen stilstaan. Nog lang zullen we onze kinderen met een wat banger hart de wereld in sturen.

Pakkende getuigenissen in de afgelopen week waren die van ouders die hun kind bij een - het klinkt ongepast - 'gewoon' ongeval hebben verloren. Hoe Sierre hen alles weer liet herbeleven. Hoe zij niet altijd op zo'n luisterend oor van de overheden hadden kunnen rekenen. "Verkeersongevallen zijn zogezegd banale dagelijkse kost," zo verwoordde Koen Van Wonterghem van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen die frustratie in De Morgen. Elk jaar sterven er zo'n driehonderd jongeren in het verkeer, tachtig van hen zijn jonger dan vijftien.

De cijfers die het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid onlangs vrijgaf over het aantal verkeersdoden in België in 2011, waren slecht. 770 mensen lieten het leven in een verkeersongeval. In Vlaanderen was er een stijging met 1,1 procent, met een gigantische uitschieter in de provincie Antwerpen van 82 doden in 2010 en liefst 102 in 2011 (24,4 procent meer). In Wallonië was er een stijging van 8,8 procent. Die stijgingen hebben volgens het BIVV met de zachte winter te maken: we konden twaalf maanden lang 'ongestoord' blijven rijden, zonder onderbreking door sneeuw of ijzel.

Brussel vormt gelukkig een uitzondering, met een daling van 22,7 procent. Dat de stad sowieso relatief weinig doden op de weg telt (zeventien in 2011), verklaart het BIVV door het grootstedelijke karakter - in een stad met veel files kunnen automobilisten minder hard doorrijden. Want te snel rijden, alcohol en de gordel niet dragen zijn de belangrijkste oorzaken bij dodelijke verkeersongevallen.

Maar zeventien doden in Brussel - dat zijn nog altijd zeventien doden. Er waren in 2011 ook meer ongevallen dan het jaar voordien. Staatssecretaris Bruno De Lille (Groen) wil daarom de snelheid nog verder doen dalen, door nog meer zones 30 in te voeren. En die moeten dan ook zo worden ingericht dat sneller rijden dan 30 echt wordt ontraden. Laten we hopen dat de centrale lanen met de versmalling tot één rijstrook die nu eindelijk wordt doorgevoerd, ook veiliger worden. Als de pakkans voor overtreders niet verhoogt, zullen automobilisten nooit beseffen hoe groot hun individuele verantwoordelijkheid in het verkeer is. Bestuurders die rond speelpleinen scheuren en zebrapaden negeren, of ongegeneerd op fietspaden parkeren, zouden een tijdlang uit het verkeer moeten worden gehaald.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni