Debat

Vaartkapoen: 'Trekt Vlaanderen zich terug uit Molenbeek?'

LBU
© BRUZZ
02/05/2016

Vandaag start het politieke overleg tussen Vlaanderen en de VGC over de toekenning van subsidies aan Brusselse culturele en artistieke organisaties. Daarbij staat ook de toekomst van de Molenbeekse concertzaal VKconcerts op de agenda. "Zal u de rozen knippen voor de bloei?", vraagt de Vk in een open brief.

De brief richt zich aan Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) en Brussels minister Pascal Smet, binnen de VGC bevoegd voor Cultuur:

Mijnheer de Minister,
Beste Sven Gatz,

Vorige week raakte bekend dat de muziekclub van De Vaartkapoen haar structurele subsidies in het kader van het Kunstendecreet dreigt te verliezen. VKconcerts is gevestigd in Molenbeek, voor velen sinds november 2015 de meest verguisde gemeente van het land.

Vandaag gaat u in overleg met uw collega Pascal Smet (VGC) over de toekenning van subsidies aan de Brusselse culturele en artistieke organisaties. Dit gesprek bepaalt mee het toekomstverhaal van onze hoofdstad. Het creëert voorwaarden die noodzakelijk zijn om een artistiek en cultureel landschap te ondersteunen dat aansluiting zoekt én vindt met onze superdiverse stad en haar bevolking. Welke plaats heeft u in petto voor Molenbeek en bij uitbreiding voor VKconcerts?

VKconcerts is een alternatieve muziekclub die opkomend internationaal en lokaal talent een eerste middelgroot podium in België biedt. Het is een belangrijke tussenschakel tussen het jeugdhuis of café, en grote podia zoals de AB of de Botanique.

Belangrijker is de locatie en de maatschappelijke context waarin VKconcerts opereert. De club brengt muziekliefhebbers uit Vlaanderen en Brussel naar het hart van Molenbeek, en zoekt aansluiting bij deze heterogene gemeente aan de hand van een kunstvorm die an sich een van de meest laagdrempelige is, de muziek.

Hiernaast heeft de muziekclub, dankzij haar inbedding in gemeenschapscentrum De Vaartkapoen, directe toegang tot een ontwakende generatie van Brusselse getalenteerde jongeren en kunstenaars die zich verenigen in informele netwerken die nog buiten de actieradius van de grote culturele huizen vallen. VKconcerts speelt een fundamentele rol als koppelteken tussen die informele netwerken en de grote podia. Het is zó dat de muziekclub haar pioniersrol in de stad van vandaag en morgen kan blijven waarmaken.

Met de middelen van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) wordt de concertzaal gemoderniseerd en zal ze, na 25 jaar bewezen dienst, opnieuw aan alle technische vereisten beantwoorden. In 2019 opent de nieuwe Vaartkapoen haar deuren. Het gebouw wordt opengetrokken naar de buurt met de creatie van een gemeenschapstuin en artistieke laboruimte. Alle elementen liggen op tafel om De Vaartkapoen 2.0 te realiseren. Molenbeek barst van het talent, Mijnheer de Minister. Om het te zeggen met de woorden van onze collega en slam poet Miss Elli, verwijzend naar een gedicht van Tupac Shakur: “de rozen groeien door het beton”. Gaat ú de rozen knippen, net vóór de bloei?

En wat misschien wel het belangrijkste is. VKconcerts krijgt een onvoldoende, maar ook het dansgezelschap Ultima Vez zit in een risicozone. Beeld u in dat zowel VKconcerts als Ultima Vez hun artistieke werking in Molenbeek moeten stopzetten of afbouwen. Moet er niet net worden ingezet om vanuit kunst en cultuur bruggen te bouwen, en de verschillende gemeenschappen te betrekken en met elkaar in contact te brengen? Kan de Vlaamse Gemeenschap het zich op dit moment permitteren om zich zo expliciet terug te trekken uit Molenbeek, of all places?!

Veerle Vanderleen
Voorzitster De Vaartkapoen vzw

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek, Opinie

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni