De Gyselincks: van je familie moet je 't hebben

© Saskia Vanderstichele

Wat is dat met zussen en broers? Maak je betere voorstellingen in familiekring? Met Flamer bestormen Lander en Femke Gyselinck deze week het podium van het Kaaitheater. Wij voelden de Gyselincks  aan de tand over hun familiebedrijf. 

Lander Gyselinck (31) is drummer, onder andere bij STUFF. Femke Gyselinck (35) is danseres, studeerde aan P.A.R.T.S. en was tot voor kort artistiek assistent van Anne Teresa De Keersmaeker. Onder toezicht van broer Wannes de dramaturg verkennen ze in Flamer elkaars disciplines. En het oeuvre van Jennifer Lopez.

Dat jullie alle drie in de kunsten zijn beland, was niet voorbestemd?
Femke: Onze ouders zijn allebei sociaal assistenten en wij zijn ook in de grotere familie de enigen die iets artistieks doen.
Lander: Maar er stond thuis wel altijd muziek op, en door de leergierige en open attitude van onze ouders hebben we ons volledig kunnen ontplooien in wat we wilden doen.
Femke: Ik voelde me tijdens mijn kindertijd wel het buitenbeentje dat uit de alliantie tussen Lander en Wannes werd buitengesloten. Maar dat veranderde toen Lander en ik obsessief naar MTV begonnen te kijken. Dat was ook de periode waarin we allebei verliefd werden op Jennifer Lopez. Dat is voor Flamer heel bepalend geweest, want we hebben haar en haar werk daarvoor heel intensief bestudeerd, bewerkt, verwerkt en verteerd.

 

De titel Flamer is onder meer een samentrekking van jullie namen. Was de samenwerking zo hecht en symbiotisch?
Femke: Eigenlijk hebben we al jarenlang gedeelde interesses. Ik ben gefascineerd door het beroep van een muzikant en Lander danst graag. Maar we hebben alle drie drukke levens door ons werk. Het was een beetje een mopje dat we elkaar misschien wat meer zouden zien als we eens samen een voorstelling zouden maken. Ik heb dat mopje ernstig genomen. We gaan nu veertien keer spelen en voor mij is dat veertien keer Kerstmis. (Plagerig) Oei, nu moet Lander bijna wenen.
Lander: Maar nee, het is echt tof. En het is interessant om met twee verschillende blikken te kijken naar twee verschillende disciplines die andere conventies hebben maar in belangrijke mate over hetzelfde gaan. Ik heb tussen mijn twaalfde en eenentwintigste op nationaal niveau gebreakdancet. Dat ga ik in Flamer niet doen, maar de manier waarop ik drum staat voor mij ook nog altijd dicht bij het dansen.
Femke: En de manier waarop ik nadenk over dans sluit aan bij hoe Lander omgaat met muziek. Ik ben er allergisch voor om louter op gevoel en intuïtie af te gaan. Ik hou van het idee om iets op te bouwen met een duidelijk doel voor ogen en in te vullen volgens een soms strakke compositie.
Lander: We maken niet zomaar wat random muziek. We zoeken een kader en geven onszelf opdrachten voor de stukken die we samen dansen, en de stukken waarin we samen muziek proberen te maken.

1639 Lander-Femke Gyselinck3
© Saskia Vanderstichele


En kan dat allemaal zonder ruzie en concurrentie?
Femke: Als kinderen van sociaal assistenten hebben wij geleerd dat je geen ruzie moet maken maar rekening moet houden met elkaars wensen. We zijn meesters in het sluiten van compromissen, maar dat was hier niet nodig. Wat ik wel zeker wou vermijden, was dat we zouden opbieden tegen elkaar. Het was niet de bedoeling dat we elk in ons medium zouden uitblinken en dat de mislukking van de ander een soort slapstickgehalte zou krijgen.
Lander: Er zitten onvermijdelijk foutjes in, maar je mag ons zien falen. Het is ook al fijn om te zien hoe iemand geconcentreerd zijn best doet om iets goed te doen. Het gaat ook over het spel, en dat heeft in die familiale context van broer en zus iets evidents, iets eerlijks en ook iets moois.

 

> Flamer. 29 & 30/11, 20.30, Kaaistudio’s

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?