Ambitieus mobiliteitsplan voor Brussels Gewest

Het is de Brusselse regering kennelijk menens om de mobiliteit in deze stad weer vlot te krijgen. Volgend jaar wordt er zelfs 100 miljoen euro geïnvesteerd om de verkeersoverlast te verminderen. Het geld gaat naar openbaar vervoer, fietspaden, maar ook naar flitspalen. En dat is nieuw voor Brussel.

In de loop van 2005 komen er dertig flitspalen op de Brusselse wegen. Daar wordt anderhalf miljoen euro voor vrijgemaakt. Pascal Smet (SP-A), Brussels minister van mobiliteit, wil duidelijk zijn: "Het is niet om mensen te ambeteren, het is niet omdat we boetes willen innen. We willen mensenlevens redden."

Er is nog drie miljoen voorzien om meer mensen gratis met het openbaar vervoer te laten rijden. Bent u jonger dan twaalf of ouder dan vijfenzestig, dan mag u gratis op bus, tram of metro. Later wordt er uitgemaakt wie er nog gratis mag rijden.

Verder wordt 78 miljoen euro geïnvesteerd in de metro. Lijn twee wordt afgewerkt, de tunnels worden brandvrij gemaakt, en nog meer metrostations worden gerenoveerd. Daarnaast komt er nog tien miljoen euro voor wegenwerken, zoals een eigen bedding voor trams en bussen. Daardoor kan de snelheid van het openbaar vervoer opgedreven worden.

Tenslotte zullen er meer fietspaden worden aangelegd, en dat ter waarde van drie miljoen euro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?