Analyse Oudergem: Wie mag met Gosuin in zee?

Tuur De Moor
© Brussel Deze Week
06/10/2012
Al jaren bestuurt burgemeester Gosuin zijn gemeente 'als een goede huisvader'. In de schaduw van het onaantastbaar gewaande FDF worden strategieën uitgebouwd, banden gesmeed, grote plannen gemaakt. Met wie gaat Gosuin na 14 oktober scheep? Komt er eindelijk weer een Vlaams schepen?

H et FDF behaalde 19 van de dertig zetels in 2006. Omdat Gosuin geen voorstander is van een eenpartij­bestuur, werd beslist Ecolo mee aan boord te hijsen. Dat gaf heel wat marge en maakte een breed gedragen bestuur mogelijk.

Daarenboven nodigde de coalitie van FDF en Ecolo de afgelopen zes jaar systematisch de Vlaamse eenheidslijst Samen uit op het meerderheidsoverleg, dat voorafgaat aan de gemeenteraad. Dat is opmerkelijk, want Samen behaalde in 2006 niet eens een zetel.

Opmerkelijk ook omdat Samen in de eerste plaats de Oudergemse Vlamingen vertegenwoordigt? Niet echt, want Gosuin is niet bepaald een adept van de harde strekking binnen het FDF. Hij is veeleer een pragmatisch politicus die verdeelt en heerst.

Dirk Hoornaert zetelde namens Samen in dat meerderheidsoverleg en kon het beleid de afgelopen legislatuur toch enigszins mee sturen. Zo is de Nederlandstalige bibliotheek erkend en kreeg de Chiro de noodzakelijke extra huisvesting. Op de Lutgardis-site komt op termijn een lokaal dienstencentrum, een dagverzorgingscentrum en een crèche. "Naast het gemeenschapscentrum Den Dam moet dat de tweede Nederlandstalige pool in de gemeente worden," zegt Emmanuel Boodts (CD&V), die de derde plaats op de lijst Samen bekleedt.

Maar hoe deden de bestuurspartijen het de voorbije zes jaar? Zoals gezegd wordt de gemeente degelijk bestuurd. Gosuin voert een sterk personeelsbeleid en posteert bekwame mensen op de gemeentediensten en kabinetten, iets wat in andere gemeenten met een grote machtspartij soms anders durft uit te draaien. Merkwaardig genoeg draait het bureaucratisch apparaat wel eens in de soep. Daar kan heel wat vereenvoudigd worden. Ook de structuur en toegankelijkheid van de gemeentelijke website kunnen beter.

Een tweede positief punt is het gerenoveerde OCMW-rusthuis. Dat is degelijk en bovendien betaalbaar. Het lokaal dienstencentrum Zoniënzorg verricht meer dan verdienstelijk werk. De dienstverlening aan huis werd de laatste jaren ook geperfectioneerd.

Voorts is de begroting in evenwicht, dé basis voor goed bestuur. Gosuin geeft pas een euro uit als hij die heeft, én als hij weet wat ermee zal gebeuren. Hij staat voor een concrete, pragmatische politiek en bestuurt de groene gemeente 'als een goede huisvader'.

Maar dreigt een gemeente met een absolute meerderheid zichzelf niet in slaap te wiegen? Is er geen vers bloed nodig, nieuwe en gedurfde impulsen? Elke Brusselse gemeente staat voor gigantische uitdagingen inzake mobiliteit, openbare ruimte, huisvesting en schoolinfrastructuur. De jaarlijkse bevolkingsstijging zet dat nog extra onder druk. De uitdagingen zijn van een andere orde dan tien jaar geleden. Ze vergen intergemeentelijke samenwerking, anticiperende en gedurfde initiatieven, creatieve denkoefeningen die in concrete acties resulteren. Is Gosuin bereid en in staat om out of the box te denken?

(Lees verder onder het kader)


Dertig euro subsidie
Enkele dossiers blijven aanslepen, de discussie rond het Herrmann-Debrouxviaduct op kop. Behouden of afbreken? Schepen van Mobiliteit Bruno Collard (LB-FDF) is fel gekant tegen een ondertunneling, zoals het onderzoeksbureau BRAT voorstelde. Het gemeentelijk mobiliteitsplan stelt een stadsboulevard met bomen voor. Dat klinkt aanlokkelijk, maar is wellicht weinig realistisch, ook al zitten alternatieve vervoermethoden in de lift en zal het Gewestelijk Expresnet (GEN) over enkele jaren klaar zijn. Oudergem stelt 2020 voor als streefdatum voor de sloop van het viaduct. Dat is makkelijk gezegd, want de zwartepiet kan op elk moment worden doorgeschoven naar het Gewest.

Inzake mobiliteit is er in Oudergem heel wat werk aan de winkel. De gemeente is historisch gegroeid langs grote verkeersaders zoals de E411 en de Waversesteenweg. Pleintjes werden kruispunten, steenwegen autostrada's. Wie zich door de Oudergemse verkeersinfrastructuur of de publieke ruimte (met uitzondering van het Zoniënwoud uiteraard) beweegt, waant zich op sommige plekken ergens in de jaren 1980.

En wat te zeggen over de Deltasite? Daarover lijkt één grote consensus te bestaan: Delta mag niet het monofunctionele bureaucomplex worden waarvan het Gewest en de EU hardop dromen. De gemeentelijke boegbeelden zien meer heil in een multifunctionele invulling van dit strategisch gebied. Daarover is het laatste woord nog niet gezegd, want het Gewest is eigenaar van de site.
Daarnaast rijst er, vooral aan Nederlandstalige zijde, ook kritiek op het ontbreken van een transparante verdeelsleutel voor de gemeentelijke subsidies. Dat gebeurt allemaal vrij arbitrair en volgens de ons-kent-ons-mentaliteit. Zo kreeg het Davidsfonds tijdens de afgelopen legislatuur jaarlijks dertig euro gestort. Om te lachen? Helaas bittere ernst.

Gosuin is tevreden over de informele samenwerking met Samen tijdens het meerderheidsoverleg: "Als Samen dit jaar een zetel behaalt, kunnen ze op een volwaardig schepenambt rekenen, en niet alleen een portefeuille met Nederlandse Aangelegenheden." Ook Ecolo-Groen gaat volop voor een zetel, nadat de groenen de voorbije legislatuur de OCMW-voorzitter hebben geleverd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Oudergem , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni