Brussel krijgt vier jaar lang geen geld voor 'spookpanelen'

© FM Brussel
20/05/2008
De Stad Brussel telt zo'n 70 reclameborden waarvoor eigenaar JC Decaux nooit heeft betaald. Dat gaf Brussels schepen van Openbare Werken Ahmed El Ktibi (PS) als antwoord op een vraag van de MR-oppositie tijdens de gemeenteraad.

Volgens schepen El Ktibi gaat het om zo'n 70 borden die al sinds 2004 gebruikt worden, maar om een nog onduidelijke reden niet zijn opgenomen in een contract tussen het Brusselse stadsbestuur en publiciteitsagentschap JC Decaux.

In 2004 werd een reeds bestaand contract uit 1999 vernieuwd, in 1999 werden echter 280 tweezijdige panelen vermeld in het contract, terwijl dat er bij de hernieuweing in 2004 nog maar 224 waren. De reden waarom de borden niet zijn ingeschreven, is nog niet duidelijk, maar een gebrek aan een degelijk monitoringsysteem zou aan de oorzaak kunnen liggen.

De MR-oppositie bond maandag de kat de bel aan: fractievoorzitster Marion Lemesre sprak zelfs van een honderdtal 'spookpanelen'. "Er moet uitgerekend worden hoeveel geld het stadsbestuur door deze fout heeft misgelopen. Indien nodig zou de gebruiker van de borden met terugwerkende kracht de kosten alsnog moeten betalen," aldus Lemesre. Zelf schat ze het verlies op om bij het miljoen euro.

El Ktibi gaf toe dat er nog geen grondig monitoringsysteem bestaat dat dergelijke onregelmatigheden zou moeten opsporen. De schepen wil daarom deze zomer vier jobstudenten inschakelen om een grondige inventaris op te maken van alle reclameborden. Die 'kaart' zal dan toelaten om de juiste gegevens op een grondige manier te analyseren, aldus El Ktibi.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni