Het kabinet van Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) heeft een brief ontvangen van de federale regering in verband met de geluidshinder door de vluchten op Brussels Airport. Dat bevestigt het kabinet-Fremault. De brief bevat de maatregelen die de federale staat moet ondernemen tegen nachtelijke overtredingen van de Brusselse geluidsnormen.

De federale regering haalt nét de deadline die de rechter bij het vonnis van 19 juli opgelegd had. Vier maanden na het vonnis moest de regering met maatregelen op de proppen komen, op straffe van een dwangsom van 100.000 euro per week. De periode van vier maanden liep tot zaterdag.

"De brief die we vrijdagavond ontvangen hebben, wordt momenteel geanalyseerd en geëvalueerd. We gaan na of hij beantwoordt aan de vereisten van de beslissing die de Brusselse rechter nam op 19 juli", zegt de woordvoerder van Fremault. Die laat zich niet uit over hoeveel tijd dat in beslag zal nemen. Maar de Brusselse reactie zou ten laatste tegen het begin van de week moeten volgen, zo werd uit goede bron vernomen.

Federale impactstudie op komst
Het federaal kernkabinet had donderdag al beslist dat er een impactstudie komt over de start- en landingsbanen op Brussels Airport. Die beslissing volgde op het vonnis van de Brusselse rechtbank. De rechter had het Brusselse Gewest en de Brusselse gemeenten deels in het gelijk gesteld. Zij waren in juni 2016 naar de rechter gestapt met drie vorderingen tot staking inzake leefmilieu.

De rechter eiste dat de Belgische staat de overtredingen van het Brussels besluit over de geluidsnormen stopt voor wat het gebruik van de Kanaalroute betreft, en dat voor de periode tussen 23 en 7 uur. De rechter ging evenwel niet in op de vraag om de Kanaalroute volledig te verbieden. Hij legde ook op dat er een einde moet komen aan de overtredingen van de Brusselse geluidsnormen langs de Ringroute en de route voor landingen op de korte piste 01 tussen 23 en 7 uur. De Belgische staat werd voorts veroordeeld tot het uitvoeren en financieren van een studie naar de geluidshinder die veroorzaakt wordt door de uitbating van de luchthaven van Zaventem en mogelijke alternatieven.

Nog geen compromis
Een groot akkoord over de vliegroutes tussen het federale niveau en de verschillende regio's, is voorlopig nog niet op til. Dat werd donderdag na afloop van de kern vernomen.

Het Brusselse gewest krijgt wel een brief met daarin de verschillende acties die zijn ondernomen of er aankomen, onder meer ook de lancering van een impactstudie over de landings- en vertrekbanen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni