Gewest haalt 650.000 euro aan geluidsboetes op

© Belga
16/10/2015

Het Brussels Gewest heeft sinds augustus 650.000 euro aan geluidsboetes kunnen recupereren bij tien luchtvaartmaatschappijen. Dat zei minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) tijdens een debat over vliegtuighinder in het Brussels parlement.

De vorige regeringen hebben sinds 2000 in totaal slechts 1 miljoen euro aan boetes kunnen recupereren. Fremault kondigde verder aan dat ze het besluit 'vliegtuiglawaai' wil verstrengen en een aantal achterpoortjes sluiten. Bijna alle parlementsleden toonden zich voorstander van een verlenging van de nacht van 6 tot 7uur 's morgens.

Het debat verliep bij wijlen merkwaardig door het spel van meerderheid en oppositie op de verschillende beleidsniveau's. Zo zit de CDH van Brussels minister Fremault federaal in de oppositie, terwijl de partij van de federale bevoegde minister Galant, de MR, in Brussel niet in de regering zit. Enkel Open VLD en CD&V maken zowel op Brussels als op federaal en Vlaams niveau deel uit van de meerderheid.

Jacqueline Galant pleitte vrijdag in Le Soir voor overleg met de gewesten om tegen het einde van het jaar een "vliegwet" te kunnen hebben, maar Céline Fremault kaatste de bal in het parlement terug: "Ik heb mevrouw Galant uitgenodigd om samen te werken, maar buiten één ontmoeting heb ik niets meer gehoord".

Fremault gaf de parlementsleden een uitgebreide stand van zaken over het dossier. Uit metingen tussen april en september bleek onder meer dat de grote meerderheid van de overtredingen van de Brusselse geluidsnormen tijdens de nacht tussen 6 en 7 uur 's morgens plaatsvinden. Voor de route naar het oosten gaat het zelfs om 98 procent. Het Brusselse regeerakkoord pleit voor een verlenging van de nacht (van 23 tot 6 uur) met 2 uur. De nacht zou dan starten om 22 uur en tot 7 uur duren.

Tot 15.000 jobs
Tijdens het debat vrijdag sloten de groenen en MR zich vanuit de oppositie aan op een een verlenging 's morgens tot 7 uur. De Vlaamse partijen, op Groen na, vroegen ook aandacht voor het economische belang van de luchthaven. De luchthaven biedt heel wat jobs voor laaggeschoolden, stelde Jef Van Damme (SP.A).

Volgens Paul Delva (CD&V) zijn 12.000 tot 15.000 Brusselaars werkzaam in de luchthaven en de regio van Zaventem. "Brussels Airport en het Brussels gewest zijn als een Siamese tweeling", vatte Johan Van den Driessche (N-VA) het samen. "We moeten een balans vinden in dit gewest tussen een plaats waar het goed en gezond wonen en werken is, maar ook waar welvaart en welzijn bloeien. Anders vertrekken niet enkel de luchthaven, maar ook veel inwoners", zei hij.

Minister Fremault kondigde ook aan dat het 'vliegbesluit' zal geëvalueerd worden. Tussen april en augustus van dit jaar werden ruim 3.000 overtredingen van het besluit vastgesteld. Daarvan resulteerden er 2.492 in een verwittiging en 568 in een proces-verbaal. Aan een verwittiging zijn echter geen gevolgen verbonden. De meerderheid van de overtredingen werd overigens tussen 6 en 7 uur genoteerd.

Kanaalzone
Annemie Maes (Groen) wees erop dat er dit dossier niet enkel draait om de geluidsoverlast. "Er is een ander milieuaspect dat te vaak wordt verwaarloosd, namelijk de luchtverontreiniging veroorzaakt door de overvliegende vliegtuigen". Ze vreesde ook een gigantische toename van de nachtvluchten als gevolg van de 114 miljoen euro die DHL wil investeren in een ultramoderne HUB.

Voor Jef Van Damme (SP.A) draait het dossier van de vluchten boven Brussel niet enkel om het probleem van de levenskwaliteit, maar is het ook een sociaal probleem. Slechts 4 procent van de klachten komt uit de Kanaalzone, terwijl er net op die route de meeste overtredingen gemeten worden. Volgens de socialist heeft dit te maken met het feit dat er in die zone een groep mensen woont, die niet gewapend is om voor hun rechten op te komen. Paul Delva (CD&V) sloot zich bij deze bekommernis aan.

Bekijk ook de reportage van tvbrussel over het debat over de vliegtuighinder in het Brussels parlement:

Brussel is niet bevoegd voor de vliegroutes, maar het ongenoegen in het parlement was groot

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni