Heyvaertwijk BRUZZ 1566

Gewest neemt tweede aanloop naar roro-terminal

RVE
© BRUZZ
15/11/2017

Hoofdstuk twee in het verhaal over de grote autoterminal die het Gewest wil creëren in de Brusselse Voorhaven. Het lanceert namelijk een nieuwe oproep tot kandidaat-uitbaters voor die zogenoemde roro-terminal, die de alompresente autohandel moet doen verdwijnen uit de Heyvaertwijk. “Maar er ligt te weinig druk op de handelaars, dus waarom zou het nu wel lukken?” reageert Molenbeeks schepen Olivier Mahy (MR).

Met de bouw van een roro- oftewel roll-on-roll-off-terminal wil het Gewest de bekende en beruchte tweedehandsautohandel uit de Heyvaertwijk in Molenbeek en Anderlecht verplaatsen naar de niet-residentiële Brusselse Voorhaven. De naam van de geplande terminal verwijst naar een systeem waarbij auto’s makkelijk van een schip de kade kunnen oprijden en omgekeerd.

Tot voor kort was er een consortium van autohandelaars dat zich kandidaat had gesteld om de terminal uit te baten. Maar zij vroegen na een moeilijk verkoopseizoen nieuwe voorwaarden, waar de haven niet op in wil gaan. De onderhandelingen zijn dus afgesprongen, tot grote frustratie van de politiek.

Een autohandelvrije Heyvaertwijk tegen 2020
Daarom lanceert die politiek nu een tweede démarche. Dat blijkt uit een antwoord van minister president Vervoort (PS) op een vraag van parlementslid Jef Van Damme (SP.A) in de commissie Territoriale Ontwikkeling woensdagmiddag. Er komt een nieuwe oproep naar kandidaat-uitbaters. Die krijgen tot januari de tijd om een voorstel in te dienen.

De ambitie blijft om het project te voltooien tegen 2020 en de Heyvaertwijk te ontdoen van de autohandel. “Die is voor veel buurtbewoners al lang een doorn in het oog,” aldus Van Damme. “Maar zolang de roro-terminal er niet is, kan die handel nergens heen.”

‘Maar waarom zouden ze überhaupt vertrekken?’
Molenbeeks schepen van Stedenbouw Olivier Mahy (MR) ziet niet in waarom zich deze keer wél een kandidaat zou aanbieden. “Er is niet genoeg stimulans voor de handelaars om hun garage in te ruilen voor die terminal. Nu hebben ze hun merk: dé autowijk Heyvaert. Daarenboven: velen van hen hebben hun vernieuwde milieuvergunning al gekregen van dezelfde regering die hen daar eigenlijk weg wil, de partij van Jef Van Damme hoort daarbij.”

Die vergunningen, van 4 à 5 jaar, werden natuurlijk gegeven met het oog op de voltooiing van de roro-terminal, waarna ze vervallen. “Maar zo zet het Gewest al haar geld op dat ene paard. Er moeten alternatieven komen en er moet meer druk worden gezet. Anders krijg je die handelaars daar niet weg, of toch zeker geen meerderheid. En dan is het jammer van het geld dat het Gewest aan onze gemeenten geeft voor de broodnodige opwaardering van Heyvaert,” besluit Mahy.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni