Groen biedt meerderheid steun voor kilometerheffing

© Komimo

Oppositiepartij Groen toont zich bereid om samen met de Brusselse meerderheidspartijen een slimme kilometerheffing voor personenwagens in te voeren. De Brusselse PS toonde zich eind vorige week voor het eerst ondubbelzinnig voorstander van rekeningrijden.

Volgend jaar wordt rekeningrijden ingevoerd voor vrachtwagens, maar een kilometerheffing voor personenwagens bleek tot nu toe politiek onhaalbaar. Misschien komt het dossier echter opnieuw in beweging nu de Brusselse PS haar standpunt heeft bijgesteld.

De ecologisten bieden alvast hun steun aan vanuit de oppositie. "Groen is bereid om vanuit de oppositie constructief mee te werken om de Brusselse meerderheid te helpen dit systeem in te voeren. Aangezien ook de Vlaamse minister voor mobiliteit voor het systeem gewonnen blijkt, moet het mogelijk zijn om op korte termijn het invoeren van de slimme kilometerheffing voor personenwagens mogelijk te maken", zegt fractieleider Bruno De Lille. "Het feit dat ook de PS nu ook inziet dat de uitbouw van de alternatieven samen moet gaan met een sturende heffing op het autogebruik, zorgt er voor dat het dossier in Brussel in een stroomversnelling kan terechtkomen."

Volgens Groen is er geen tijd te verliezen en kan een kilometerheffing helpen om de files én de luchtvervuiling te verminderen. "We vragen dat de PS het niet bij woorden laat maar ook tot de actie overgaat", aldus nog De Lille. "Vergeet niet dat de invoering van een slimme kilometerheffing in combinatie met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, er voor zorgt dat het voor de slimme autogebruiker aan het eind van de rit goedkoper zal worden. Zo beloon je verstandig autogebruik. De invoering van een slimme kilometerheffing gekoppeld aan beter openbaar vervoer en de afschaffing van verkeersbelastingen blijft het beste instrument om de files te verminderen en de vervuiling tegen te gaan. Laten we dus geen tijd verliezen en het systeem invoeren."

'Tijden zijn veranderd'
Vrijdag maakte de Brussels PS bekend dat ze voortaan niet alleen inzetten op meer openbaar vervoer, maar ook op betere fietsinfrastructuur, meer voetgangerszones én een slimme kilometerheffing.

"We moeten toegeven dat we in het verleden niet de grote verdedigers waren van de zachte mobiliteit, maar de tijden zijn veranderd en wij moeten mee evolueren", zegt parlementslid Ridouane Chahid. "De mensen willen de auto niet de oorlog verklaren, maar een mobiliteitspakket waar de auto slechts een optie is, naast het openbaar vervoer, de fiets of de eigen voeten, naargelang de bestemming."

De belangrijkste Brusselse meerderheidspartij ziet daarbij dus ook een belangrijke rol voor een kilometerheffing. Die moet voor de Franstalige socialisten wel fiscaal neutraal zijn, en moet er komen na een akkoord tussen de drie gewesten. Tegelijk moet massaal geïnvesteerd worden in de uitbouw van het openbaar vervoer en pendelparkings.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?