Hervé Doyen droomt van Jetse schouwburg

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
30/03/2006
Hervé Doyen, de lijsttrekker van de LBJ (Lijst van de Burgemeester van Jette) wil zichzelf opvolgen als burgemeester. Vorige week ontvouwde hij alvast zijn plannen en dromen. Tot die laatste categorie behoort de bouw van een schouwburg, op maat van Jette welteverstaan.

De LBJ bestaat uit politici van CDH, aangevuld met CD&V'ers en onafhankelijken. Doyen zal de lijst trekken, het gemeenteraadslid Claire Vandevivere krijgt de tweede plaats en Benoît Gosselin, de huidige schepen van Sport en Gezinspolitiek, de derde. Lijstduwer wordt de oud-schepen Louis Vandenheede. Over de overige plaatsen op de lijst wilde Doyen nog niets zeggen, ook niet over de plek die het CD&V-gemeenteraadslid en Brussels parlementslid Brigitte De Pauw krijgt. Hij wou alleen verklappen dat er drie Nederlandstaligen op de lijst zullen staan. Behalve De Pauw zijn dat Git Ceulemans (CD&V) en Joëlle Electeur (onafhankelijke).

In het huidige schepencollege van Jette zit maar één vrouw, Christine Gallez van Ecolo. Doyen wil meer vrouwen in het college. In geval van winst bij de gemeenteraadsverkiezingen zal de LBJ dan ook minstens één vrouwelijke schepen naar voren schuiven.

Het programma dan. Doyen heeft deze legislatuur al heel wat geld voor infrastructuur- en andere projecten binnen weten te rijven. Die moeten nu uitgevoerd worden. Zo wordt het Kardinaal Mercierplein vanaf volgend jaar helemaal opnieuw aangelegd met geld van Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen de federale overheid en het Brussels Gewest.

Ook de Charles Woestelaan wordt vernieuwd. Dat gebeurt op kosten van het Gewest. Zelf heeft de gemeente onder meer het initiatief genomen voor de bouw van een sporthal en een nieuwe Franstalige basisschool op het Poelbos-terrein.

Enkele maanden geleden kreeg Jette voor het eerst een wijkcontract. Dat betekent dat de gemeente de komende vijf jaar meer dan twaalf miljoen euro mag besteden aan projecten die verband houden met woningrenovatie, verfraaiing van de openbare ruimte, de strijd tegen werkloosheid en de stimulering van de handel.

Nu zou Doyen ook nog graag een town centre manager hebben, en een veiligheidscontract. Dit laatste is nodig om het gevoel van veiligheid bij de Jettenaren te versterken, zegt Doyen. "Voor de politiehervorming had ik een gemeentepolitie van honderd dertig man. Nu zijn er nog veertig politiemensen voor Jette. De criminaliteitscijfers zijn niet slechter geworden, maar de politie is minder zichtbaar aanwezig in de straten. Met het geld van een veiligheidscontract zouden we meer stadswachten kunnen inzetten." Doyen heeft dan ook een aanvraag ingediend bij minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS), die hier volgend jaar over zal beslissen.

De huidige meerderheid (LBJ-Ecolo-PS-SP.A) heeft zich voorgenomen de dienstverlening aan de burger te verbeteren. Daarom werd de procedure ingezet om het kwaliteits­label ISO te behalen. "We willen het label zowel voor de administratieve als voor de technische diensten. Als het ons lukt, dan zullen we de eerste gemeente in België zijn die voor haar hele administratie zo'n keurmerk heeft."

Op cultureel vlak heeft Doyen geen grote projecten. "We hebben in Jette culturele centra, een Nederlands- en een Franstalige bibliotheek; het enige wat nog ontbreekt, is een zaal voor concerten en theater. Daar droom ik van. Het moet geen hele grote zaal worden, zoals Wolubilis, maar een schouwburg op maat van Jette." Doyen denkt aan een zaal voor driehonderd man, vergelijkbaar met Espace Delvaux in Watermaal-Bosvoorde. Hij weet ook al een plek voor die schouwburg: bij het Mercierplein. Alleen de financiële middelen heeft hij niet. "Daar wil ik naar op zoek gaan. Ik reken alvast op de steun van de Vlaamse en de Franse Gemeenschap."

Op het vlak van mobiliteit wil de LBJ verdergaan met de uitvoering van het mobiliteitsplan. Van tram 10, de geplande verbinding tussen Simonis en het AZ-VUB, lijkt de LBJ geen inzet van de verkiezingen te willen maken. "Wij zijn al heel tevreden dat er een effectenstudie wordt uitgevoerd. Dat is nooit eerder gebeurd bij de aanleg van een tram. Die studie zal de voor- en nadelen van een nieuwe tram, maar ook van alle alternatieven, op een rijtje zetten en de beste oplossing selecteren. Ik zal me bij de uitkomst van die studie neerleggen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni