Jettenaren welkom voor presentatie plan tram 10

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
22/02/2008
Ze hebben er lang op moeten wachten, maar op 28 februari zullen de Jettenaren vernemen wat minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) nu werkelijk van plan is met tram 10, de snelle verbinding tussen Simonis en het noordwesten van Jette.

De saga rond tram 10 begon in de herfst van 2003, toen toenmalig minister van Openbare Werken Jos Chabert (CD&V) aankondigde dat er een sneltram zou komen tussen Simonis en het UZ Brussel. Het ziekenhuis zat daar al geruime tijd op te wachten. Eerder hadden de Franstalige ziekenhuizen Saint-Luc en Erasmus al een eigen metroverbinding gekregen.

De tram zou bij voorkeur over de Jetselaan en de Wereldtentoonstellingslaan rijden. Het nieuws werd in Jette op luid protest onthaald.

Een tram over de Spiegel zou de populaire zondagsmarkt in gevaar brengen en zou leiden tot het verdwijnen van de bomen en parkeerplaatsen langs de Jetselaan. En als er dan toch een tram moest komen, dan zagen de tegenstanders die liever over de Poplimontlaan rijden.

Hoewel de aanleg van tram 10 na de gewestverkiezingen van 2004 niet in het regeerakkoord werd opgenomen, zette Chaberts opvolger, Pascal Smet, het plan door. Intussen eisten de burgemeesters van Jette en Ganshoren dat er een uitgebreide milieu-effectenstudie zou komen. Volgens Smet was dit in het geval van de aanleg van een tramlijn geen verplichting, maar om de gemoederen te bedaren, kwam hij op de proppen met iets nieuws, de impactstudie, een onderzoek dat nergens wettelijk omschreven wordt. Het studiebureau Stratec kreeg de opdracht om vijftien alternatieven te onderzoeken, gaande van 'niets doen' tot het aanleggen van een gloednieuwe metrolijn.

De studie sleepte lang aan, ook al omdat het begeleidende comité telkens weer bijkomende vragen had. De metro-opties werden al vlug terzijde geschoven omdat ze te duur waren. Eind vorig jaar bleven er nog drie tramopties over: een tram die het eerste stuk ondergronds zou rijden, een tram via de Jetselaan en een tram via de Poplimontlaan. De eerste optie bleek erg duur, de laatste onhandig omdat de tram dan telkens een extra bocht zou moeten nemen.

Een tram via de Jetselaan draagt duidelijk de voorkeur weg van Smet, zo liet de minister zich bij verschillende gelegenheden ontvallen. Hij wil ook dat de tram vanaf het noorden van Jette doorgetrokken wordt tot aan de Heizel. Het Jetse schepencollege, met uitzondering van PS'er Merry Hermanus, zou een tram via de Jetselaan niet ongenegen zijn, maar alleen op voorwaarde dat het Gewest op eigen kosten van het Koningin Astridplein een mooi plein maakt en een ondergrondse parkeergarage onder de Jetselaan graaft.

Weggegooid geld
Of Smet hiermee instemt, zal blijken op 28 februari, wanneer de minister in het Brugmannziekenhuis de resultaten van de impactstudie presenteert. Met die informatievergadering hoopt hij de onvrede bij de Jettenaren over het ontbreken van enige communicatie over het plan, wat te sussen. Hoewel er in de gemeente ook al een lobbygroep 'pro-tram 10' is opgestaan, is er vandaag nog steeds veel tegenkanting. De Jetse Burgers, een van de actiegroepen tégen, vinden een tram weggegooid belastinggeld. "Er zijn te weinig potentiële reizigers. De bussen die nu richting UZ rijden, zijn vaak leeg," aldus Katja Blanken. Een tram
over de Spiegel betekent volgens haar ook de dood van de zondagsmarkt en de handel. "Die overleven de jaren durende werkzaamheden nooit."

Ook het verdwijnen van de bomen zit haar dwars. "Zogezegd kunnen ze blijven staan, maar door het antitrilsysteem dat diep in de grond wordt aangelegd, zullen de wortels afgesneden worden en de bomen afsterven."

De Jetse actiecomités zijn ook helemaal niet te spreken over de keuze van de plaats van de infovergadering: het Brugmannziekenhuis. "Ze spelen met onze voeten. Het Brugmann­ziekenhuis is alleen voor de Lakenaren makkelijk te bereiken, niet voor de rechtstreeks betrokkenen: de Jettenaren en de Ganshorenaren," aldus Blanken. De comités zien er zelfs een bewuste zet van de minister in om te vermijden dat zijn plan te veel tegenwind krijgt. Het kabinet van Smet weerlegt deze insinuatie formeel. "In Jette noch in Ganshoren is er die dag een zaal beschikbaar die groot genoeg is," aldus Smets woordvoerder.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni