Kleine Ring: fietsen mag

Jelle Couder
© Brussel Deze Week
30/06/2010
De Kleine Ring en de Middenring moeten tegen 2014 'befietsbaar' zijn. Dat staat in het beleidsplan 2010-'14 van Brussels minister van Vervoer en Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V). [12 reacties]

'Befietsbaar' betekent nog niet dat er binnen vier jaar overal op de Kleine Ring gescheiden fietspaden zullen liggen. Dat zal enkel zo zijn op het gedeelte langs het kanaal. De andere opties zijn: meefietsen op het trottoir of de busbaan; een gemarkeerd fietspad (onderbroken lijnen), of een rode fietssuggestiestrook in de parallelstraten. Die laatste zullen over het grootste deel, van Kruidtuin tot Gulden Vlies, lopen. Ook op de Middenring , die van de Van Praetbrug tot aan Ter Kamerenbos loopt, komen vergelijkbare initiatieven. Op beide wegen zullen bij een latere her­aanleg meer gescheiden fietspaden worden aangelegd.

Volgens minister Grouwels is een meer ambitieuze heraanleg finan­cieel niet haalbaar. Op langere termijn zijn gescheiden fietspaden wel de ambitie. Dat zou passen in het plan van de minister om van de stadssnelwegen van stadsboulevards te maken.

Daar blijft het niet bij. Zo moet tegen het einde van de legislatuur het Gewestelijk Fietsroutenetwerk (GFR) gerealiseerd worden. Van de negentien routes in dat netwerk zijn al vijf trajecten gerealiseerd, ofte slechts een derde van de geplande 256 kilometer. Het GFR moet ook versterkt worden, door Villo-standplaatsen langs de routes en een goede aansluiting op de andere fietspaden te plannen. Al is er ook voor het GFR een angel. "Het hele netwerk moet aangeduid en bewegwijzerd worden, voor de fysieke heraanleg worden prioriteiten bepaald," staat in het beleidsplan te lezen. Die prioriteiten zullen vooral bepaald worden door de (on)veiligheidssituatie voor de fietsers. Voor het onderhoud van het GFR op de gemeentewegen zullen er akkoorden met diezelfde gemeenten worden gesloten.

Het derde onderdeel van het fietshoofdstuk in het beleidsplan zijn de gewestwegen. Ook daarop wil de minister een fietspadennetwerk uitbouwen. "Waar mogelijk gescheiden, maar minstens gemarkeerd," heet het. Het Gewest zal ook 'ijveren' voor fietspaden op stedelijke en gemeentewegen, bijvoorbeeld op de centrale lanen.

Sluitstuk is een fietsparkeerplan, waarin extra stalplaatsen komen. Over het garanderen van de veiligheid in die stalplaatsen wordt niet gesproken. Opmerkelijk, gezien het grote aantal fietsdiefstallen in de stad.

Om meer mensen op de fiets te krijgen, is het van het grootste belang dat de autodruk daalt. Daarom wil minister Grouwels onder andere de maximumsnelheid in het hele gewest verlagen tot vijftig kilometer per uur. Ook moeten er buiten de grote verkeersassen meer zones 30 komen. En dat zal vooral afhangen van de goodwill van de negentien Brusselse gemeenten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni