Meisertunnel: Picqué fluit Grouwels terug

Komt er op korte termijn toch een tunnel onder het Meiserplein? Charles Picqué (PS) is alvast gewonnen voor het idee. De minister-president gaat daarmee in tegen de beslissing van minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V). Die stopte de tunnelplannen in de koelkast wegens te duur. [2 reacties]

Tijdens de voorstelling van het richtschema Reyers, dat ook van belang is voor de toekomst van het vlakbij gelegen Meiserplein, trok minister-president Picqué de argumentatie van Grouwels in twijfel. "Een tijdswinst van een minuut voor de trams lijkt weinig maar door een tunnel aan te leggen kunnen we de hele verkeersstroom hertekenenen en kan iedereen winnen."

Het ziet er dan ook naar uit dat er in de regering nog een heftig woordje zal gewisseld worden over de toekomst van het beruchte verkeersknooppunt in Schaarbeek. "Er moet in elk geval een stevig debat gevoerd worden," zei Picqué met een veelzeggend lachje.

200 miljoen voor één minuut
Hoewel de studie van de verschillende opties voor het Meiserplein nog niet is afgerond besliste minister Grouwels al in juni dat er in deze legislatuur geen geld wordt vrijgemaakt voor een tunnel onder het plein. Volgens de vervoersminister is de tunneloptie te duur en staan er te weinig voordelen tegenover. Zo zouden de trams amper een minuut tijd winnen en zou de tunnel 200 miljoen euro kosten.

Burgemeester van Schaarbeek Bernard Clerfayt (FDF) was not amused toen de beslissing van Grouwels hem ter ore kwam. Ook SP.A en de lokale PS wisten niet wat ze hoorden. Die laatste ging meteen aankloppen bij partijgenoot Charles Picqué. Ook op diens kabinet was men er trouwens niet mee opgezet dat Grouwels haar beslissing in de pers gooide voor ze haar collega-ministers informeerde.

Politiek getouwtrek
De vraag is vooral wat de studie nu eigenlijk naar voor schuift. Het blijkt, zo vernam brusselnieuws.be, dat de studie momenteel in de koelkast zit en dat de betrokken politici alles in het werk stellen om de conclusie te doen rijmen op hun voorkeur.

De betrokken bureaus pleiten in de studie hoe dan ook voor een tunnel voor trams én voor het doorgaand verkeer om de verkeersknoop te ontwarren.

De studiebureaus stellen ook voor om de premetro op de middenring om te bouwen tot een volwaardige metro om aan de toenemende vraag te voldoen. "Maar gezien onze beperkte financiële middelen is dat niet aan de orde," zegt Picqué. "Onze prioriteit op dat vlak ligt op de uitbouw van de Noord-Zuidas." Het behoort wel tot de plannen van de regering om de frequentie van lijn 23 te verdubbelen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?