Metro en fietsbrug voor N-O-H?

Christian Ceux, de Brusselse CDH-schepen van Stedenbouw en Mobiliteit, wil dat Neder-Over-Heembeek op termijn wordt aangesloten op het metronet. Ook roept hij op om grondig na te denken over de toekomst van de noordelijke Brusselse deelgemeente. [1 reactie]

Neder-Over-Heembeek is een oase, vergeleken met Brussel-stad, waartoe het behoort. Relatief groen, niet zo dichtbevolkt als het centrum en dicht tegen Vlaanderen. Tijd om na te denken over hoe deze specifieke deelgemeente in de toekomst gepland kan worden, moet Ceux hebben gedacht.

"Eerst en vooral moet er toch een betere verbinding komen met het stadscentrum," zegt de schepen. "We hebben nu wel bus 47 die langskomt, maar drie keer per uur is echt te weinig. Op de korte termijn moet die frequentie omhoog."

Ook de capaciteit van tram 3, van Esplanade naar Ukkel, moet hoger, vindt Ceux. Net als die van buslijn 53. "En waarom kunnen we er ook niet eens over denken om de frequentie van lijn 57, die enkel heel vroeg en heel laat rijdt, op te voeren?" vraagt Ceux zich hardop af.

Metro
Op de langere termijn zouden er ook nieuwe lijnen moeten bijkomen. En zo komen we bij een metrolijn uit. "Ik stel voor," zegt Ceux, "om de toekomstige metrolijn tot Schaarbeek gewoon door te trekken tot in Neder-Over-Heembeek, waar er toch plaats is voor een drietal haltes. Natuurlijk spreken we dan over de lange termijn."

Belangrijk hierbij is volgens de schepen de algemene ontsluiting van de deelgemeente, ook voor de auto. "De verbinding met de stad over de weg blijft moeilijk voor Heembeek. Maar we moeten niet alleen een goede verbinding tot stand brengen - de Van Praetbrug is nu de enige manier om van de stad naar Heembeek te rijden -, maar er ook voor zorgen dat Neder-Over-Heembeek afgeschermd wordt van al te veel doorgaand verkeer dat van de Grote Ring komt, evenals van al te veel doorgaand verkeer op zich, dat steeds toeneemt."

Ceux rekent op een grote overstapparkeerplaats in de buurt van het Militair Ziekenhuis.

Ook Schaarbeek-Vorming, weliswaar aan de andere kant van het kanaal, komt daarbij kijken. "Als men die site wil ontwikkelen, zou men er goed aan doen om een nieuwe brug aan te leggen die van Schaarbeek-Vorming tot aan Heembeek reikt. Die brug kan eventueel worden voorbehouden voor zachte mobiliteit en openbaar vervoer," meent Ceux.

Het todolijstje dat Ceux opgesteld heeft en dat hij aan Brussels minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels (CD&V) wil overhandigen, is lang. "De denkoefening moet in het licht worden gezien van de toenemende verstedelijking van Neder-Over-Heembeek," voegt hij er nog aan toe.

Boot
Fietsers moeten ook hun ding kunnen doen, vindt de CDH'er. Zo wil hij de verdere uitbouw verzekeren van de fietssnelwegen 5 en 11, die nu al op het grondgebied van Neder-Over-Heembeek lopen.

Openbaar vervoer op het kanaal ziet Ceux dan weer niet zitten. "De kaaien zijn nauwelijks aangepast, en ik denk dat reizen op die manier verschrikkelijk traag verloopt. Bovendien vraag ik me af wie de boot zal nemen als openbaar vervoermiddel," besluit hij.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?