Het gemeentehuis van Molenbeek.

Molenbeek: tot vier maanden wachten voor afspraak bij vreemdelingenzaken

TRO
© BRUZZ
01/07/2021

De gemeente Sint-Jans-Molenbeek kampt met lange wachttijden aan de loketten. Een afspraak bij de dienst vreemdelingenzaken kan tot 4 maanden op zich laten wachten. Dat is lastig voor bijvoorbeeld buitenlandse studenten.

"Er werd geen beschikbaar tijdstip gevonden voor de gevraagde week. Hier zijn de eerstvolgende mogelijkheden." Dat is de melding die je krijgt wanneer je via Irisbox een afspraak voor een eerste inschrijving in België in de gemeente Sint-Jans-Molenbeek probeert te maken. Die eerstvolgende mogelijkheid blijkt vervolgens pas op 20 oktober te zijn: 4 maanden later.

"Tijdens de zomer moet er voor veel buitenlandse studenten documenten in orde gebracht worden. Uiteraard voor het nieuwe schooljaar begint", doet Tim via mail tegenover BRUZZ zijn beklag. Hij vindt de lange wachttijden onbegrijpelijk. "Alle andere procedures duren even lang. Mensen komen echt in de problemen met dit soort wachttijden voor simpele procedures, zoals het laten invullen van documenten of zelfs gewoon oppikken van identiteitsdocumenten."

Irisbox

| Een screenshot van Irisbox.

Oorzaak? Corona

Schepen voor Demografie Olivier Mahy (MR) verwijst naar de coronacrisis als belangrijkste oorzaak voor de lange wachttijden. "Mensen hebben hun afspraken om hun paspoort aan te vragen of verlengen, of documenten die ze via de dienst vreemdelingenzaken moesten opvragen, vorig jaar uitgesteld. Veel mensen konden toch niet naar het buitenland. Die achterstand moeten we nu inhalen. Met name sinds de grenzen een maand geleden weer opengingen, hebben we veel nieuwe afspraakverzoeken gekregen. Dat is ook in andere grote gemeentes zo."

Tijdens het hoogtepunt van de crisis werkte de gemeentelijke administratie ook op een lager tempo met minder geopende loketten, maar volgens Mahy is het vooral de toegenomen vraag van burgers om een afspraak die nu tot lange wachttijden leidt. "Sinds mei draaien we weer op volle kracht, met alle loketten open. De verwachting is dat de vraag vanuit de burgers om een afspraak midden juli over zijn hoogtepunt zal zijn."

Volgens de schepen is het aan het gemeentebestuur om te bepalen welke afspraken prioriteit verdienen. "Wanneer mensen echt in de problemen dreigen te komen, kunnen we hen eerder ontvangen. We moeten in onze planning altijd ruimte vrijhouden voor noodgevallen. Als we op een ochtend 100 afspraken kunnen ontvangen, houden we er 15 vrij voor urgente zaken." Mahy adviseert studenten die in de problemen dreigen te komen om de gemeentediensten opnieuw per telefoon of mail te contacteren en de dringendheid van hun zaak uit te leggen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek, Politiek, Samenleving, Olivier Mahy, gemeenteloket

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni