Molenbeeks OCMW kan goede dienstverlening in 2017 niet garanderen

© Google / BRUZZ

De begroting van het Molenbeekse OCMW 2017 werd woensdag door de meerderheid goedgekeurd. Volgens de oppositie, die tegen stemde, en het OCMW zelf krijgt de organisatie ook dit jaar te weinig geld om een goede dienstverlening te kunnen garanderen.

Het is een gekend probleem: het OCMW in Molenbeek heeft te weinig budget om een wenselijke dienstverlening te kunnen bieden. Onder de huidige meerderheid zijn de problemen echter niet verminderd. Het aantal mensen met een leefloon is de afgelopen jaren sterk gestegen, maar het aantal personeelsleden nauwelijks.

Volgens OCMW-raadslid en SP.A-gemeenteraadslid Tania Dekens kunnen de OCMW-werknemers ruim twintig procent van de aanvragen niet binnen de verplichte dertig dagen verwerken. "De Molenbeekse meerderheid heeft beloofd om het OCMW daar niet voor te sanctioneren, maar dat is geen oplossing," zegt Dekens. “Voor mensen die bij ons aankloppen, zijn we de laatste uitweg. De drempel is heel hoog, en de situatie vaak nijpend. Als ze dan langer dan dertig dagen moeten wachten, is dat heel erg.”

Dekens noemt het voorbeeld van dringende medische hulpverlening. In 2016 ontving het OCMW 1.159 van dit soort aanvragen van mensen zonder papieren. “Mensen die vanwege hun legale situatie niet in het ziekenhuis worden geholpen, komen bij ons terecht," zegt Dekens. "Maar voordat we in gang schieten, moet het OCMW eerst onderzoeken of ze recht hebben op hulpverlening. Maar vaak moeten ze tien dagen tot twee weken wachten tot de er plek is in de agenda’s van de sociale assistenten.”

Hoge werkdruk
Ook OCMW-voorzitter Roland Vandenhove erkent dat hij een goede basisdienstverlening in Molenbeek niet kan garanderen. “Het budget is onvoldoende om goed te kunnen functioneren. Om onze rol goed te kunnen blijven uitoefenen, en om meer dienstverlening te kunnen bieden dan enkel financiële hulp, moet er iets veranderen.”

Het afgelopen jaar is een tiental OCMW-medewerkers opgestapt, zegt Dekens. Ze voert onder andere de hoge werkdruk aan. Volgens Vandenhove komt dat doordat het OCMW budget krijgt per dossier, en niet voor het aantal werkuren dat in een dossier kruipt. Het aantal werkuren per dossier verschilt volgens hem per gemeente: “De hulpverlening die we in Molenbeek willen bieden kost meer tijd dan hulpverlening in bijvoorbeeld Sint-Pieters-Woluwe.”  

In de komende maanden maakt Vandenhove een inventarisatie van de problemen, en doet hij een concreet voorstel voor aan de federale en Gewestregering.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?