N-VA: ‘Brussels minister Fremault verklaarde de oorlog aan de luchthaven’

© BRUZZ
22/11/2017

N-VA-parlementsleden Bert Wollants en Inez De Coninck wijzen in Het Laatste Nieuws op het belang van een vliegwet voor de luchthaven van Zaventem en hekelen daarbij het gebrek aan verantwoordelijkheid bij de bevoegde ministers François Bellot (MR), Didier Gosuin (Défi) en Céline Fremault (CDH).

We zijn nu 3,5 jaar ver in de legislatuur en na veel gepalaver en beloftes komt de kat op de koord: er komt geen vliegwet. In weerwil van het regeerakkoord raakt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR), belast met Belgocontrol, niet verder dan onderzoeken en tijdelijke ingrepen.

Fremault bedreigt tienduizenden jobs
Nochtans is de noodzaak hoog. Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) verklaarde de oorlog aan de luchthaven, de tweede grootste economische motor van dit land. Ze slaagde erin een nultolerantie in te voeren voor vliegtuigen die de erg strenge geluidsnormen overschrijden. Daarmee bedreigt ze (tien)duizenden jobs op en rond de luchthaven. Een aantal vliegmaatschappijen zijn tevergeefs naar de Raad van State gestapt om die nultolerantie aan te vechten. Andere maatschappijen zijn gewoon vertrokken, met banenverlies tot gevolg.

Ook Brussels Minister van Economie en Tewerkstelling, Didier Gosuin (DéFI), is in hetzelfde bedje ziek. Het is zijn taak om de 95.000 Brusselse werklozen aan een job te helpen. Desalniettemin verklaarde hij op televisie dat de luchthaven niet belangrijk is, want dat weinig Brusselaars er een job hebben. Het wordt wel hallucinant wanneer die uitspraak van de Brusselse minister voor werk naast de aanwervingscampagnes van de luchthaven wordt gelegd. Jawel, via het Brussels arbeidsbureau Actiris worden mensen uit Brussel gerekruteerd voor een job op de luchthaven.

Nota Bellot zal betwistingen alleen nog maar meer voeden
Gevolg van dit alles is dat we ondertussen al maanden in een periode zitten van belangenconflicten, arresten van de Raad van State en een uitspraak van de rechtbank van eerste aanleg in Brussel (19 juli 2017). De maatregelen die Bellot hiertegen als oplossing naar voor schuift in zijn beleidsnota zijn waardeloos. In plaats van een juridische verankering van de vliegroutes, zet hij ze om in een nota die de gewesten mogen aanvaarden. Een nota heeft echter nooit dezelfde rechtskracht.

Het zal de opeenvolging van betwistingen dan ook alleen maar meer voeden en zolang rechtbanken geen juridisch kader hebben voor de vliegroutes zelf, zullen die telkens vernietigd worden. De Vlaamse regering is alvast vragende partij voor een structurele oplossing met een eerlijke spreiding van de lasten. Die moet de werkgelegenheid van tienduizenden mensen veilig stellen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Economie, Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni