Niet-bestaande voetgangerszones animeren Molenbeekse gemeenteraad

© Kwinten Lambrecht via Twitter
| Paaltjes beschermden dinsdagochtend even het fietspad van de Gentsesteenweg

Maar liefst drie burgerinterpelaties gingen vooraf aan de gemeenteraad in Molenbeek. Een groep bewoners mocht pleiten voor een autovrije straat, een groep handelaars kreeg de kans daarop te reageren. En dat zorgt vlak voor de verkiezingen voor extra druk op de ketel. 

Het is een drukke gemeenteraad in Molenbeek die woensdagavond begint met verschillende interpellaties. De eerste was officieel aangevraagd, en gaat over het gedeeltelijk autovrij maken van de Maasstraat. Die vraag komt van twee Nederlandstalige leden van een bewonerscollectief uit de Bevrijderswijk. Dat heeft honderd buurtbewoners bevraagd, en die willen hun straat gedeeltelijk autovrij maken.

Een tweede interventie komt er als reactie op de eerste. Luc Van Butsele, die een ander burgercollectief uit die buurt vertegenwoordigt, wil het plan voor de autovrije Meusstraat niet accepteren. Toch niet in zijn huidige vorm. Al gelooft ook Van Butsele dat de wijk aan vernieuwing toe is.

En dan is er een derde tussenkomst.  De handelaars van de Gentsesteenweg hebben zich verenigd in de ‘Association des commerçants’ en uiten nog eens hun ongenoegen over de paaltjes die onlangs in de Gentsesteenweg werden geplaatst. In het verhaal en de reacties van voorzitter Mohammed Bakbar klinkt de angst door voor een voetgangerszone zoals die bestaat in het centrum van Brussel. 

Politiek spel

Enkele gemeenteraadsleden maken van de discussie gebruik om hun visie op de zaak te geven. Zo vindt Jean-Yves Kitantou, negende op de tweetalige lijst van de christendemocraten, dat de handelaars moeten worden beschermd. "Zeker in Molenbeek", zegt hij, "Waar de werkloosheidcijfers hoog liggen, en de bevolking te maken krijgt met discriminatie tijdens de zoektocht naar een baan." Toch lijkt de CD&V de fietser wél op de eerste plaats te willen zetten

Jamal Ikazban, lijsttrekker van de tweetalige lijst van de socialisten, benadrukt dat het installeren van een voetgangerszones niet is opgenomen in het verkiezingsprogramma van de PS en de SP.A. “Ja, maar Jef Van Damme zit bij jullie!” klinkt het uit de hoek van de handelaars, die zich Van Dammes plannen voor een autovrije Gentsesteenweg nog levendig voor de geest kunnen halen.

In scène gezet

Gemeenteraadslid Jef Van Damme (SP.A) betreurt dat hij niet kan reageren op de aantijgingen, en vreest dat de interpellaties politiek georkestreerd zijn. “Luc Van Butsele heeft op de lijst bij MR gestaan, en Jamil Ben Malek van de handelaarsvereniging staat op de lijst bij CDH,” zegt hij. Toevallig ook twee partijen die in de meerderheid zitten. De voorzitter van de gemeenteraad, Michel Eylenbosch (MR) ontkent dat de interpellaties in scène zijn gezet. Het zou toeval zijn dat de groepen op deze manier tegenover elkaar kwamen te staan.

De tussenkomst van Luc Butsele is op voorhand aangevraagd en volgens Eylenbosch goedgekeurd door zowel het eerste collectief als de burgemeester. Ook het woord vooraf van de handelaars is goedgekeurd door de burgemeester. Hun eerdere officiële interpellatie was immers in het water is gevallen toen de gemeenteraad werd uitgesteld.

Of er opzet in het spel was of niet: deze avond toont in ieder geval een belangrijke breuklijn aan die partijen overstijgt, zo reflecteert schepen Annalisa Gadaleta (Groen) achteraf. “Onder Nederlandstaligen bestaat er, zo bleek ook vorige week tijdens het debat met Nederlandstalige kopstukken, een consensus rond de mobiliteitskwestie die aan Franstalige kant niet altijd wordt gedeeld.” 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.