Volgende maand weten we hoe de Brusselse regering het autoverkeer in de hoofdstad drastisch wil verminderen. Het aangescherpte Iris2-plan had heel wat voeten in de aarde maar is nu bijna af, zegt het kabinet van Brussels staatssecretaris Bruno De Lille (Groen!) aan brusselnieuws.be. [1 reactie]

Eerst was het voor het voorjaar, dan voor de zomervakantie. Uiteindelijk ging het dossier van het vernieuwde Iris2-plan samen met de regering op vakantie. Het plan zou ondertussen liefst negentien keer op de regeringstafel hebben gelegen, weet de RTBF.

Uitstel is echter geen afstel, vindt De Lille. "Een belangrijk dossier als dit, handel je niet op enkele weken af," zegt kabinetsmedewerkster Kristin Berckmans aan brusselnieuws.be. "We willen ook dat het een echt concreet plan wordt en dat vergt tijd."

Het plan is nagenoeg af, zegt het kabinet. "Er zijn nog enkele details die met de hele regering moeten besproken worden. Maar in de eerste helft van september zullen we normaalgezien communiceren over de nieuwe versie."

Het aangescherpte plan moet bepalen hoe de regering het autoverkeer in Brussel met 20 procent wil terugdringen. De voorbije tien jaar werd die doelstelling veelvuldig herhaald, zonder dat het aantal wagens daalde.

Het grotere gewicht van de groene partijen in de Brusselse regering maakte een aanscherping van dat plan, dat nog van de vorige legislatuur dateert, mogelijk.

Wat die aanscherping precies inhoudt in de finale versie van de nieuwe Iris2 is momenteel koffiedik kijken. In het voorjaar lekte wel uit dat De Lille onder meer lage emissiezones voorzag in de stad, waar vervuilende voertuigen zouden geweerd worden. Er was ook sprake van een kilometerheffing in 2013.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni