Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS

| NMBS-ceo Sophie Dutordoir eist met haar Infrabelcollega 3,4 miljard euro extra van de federale overheid: "Als niet in de nodige middelen voorzien wordt, kan je die modale shift wel vergeten."

NMBS en Infrabel vragen in nieuwe beheersovereenkomsten 3,4 miljard euro extra

© Belga
04/06/2022

Spoorbedrijven NMBS en Infrabel hebben voor hun nieuwe beheersovereenkomsten 3,4 miljard euro extra nodig. Dat zeggen NMBS-CEO Sophie Dutordoir en Infrabel-baas Benoît Gilson zaterdag in De Tijd, De Standaard, L'Echo en Le Soir.

Het merendeel van het extra budget zou naar spoornetbeheerder Infrabel gaan. Zo wil Gilson het investeringsbudget verhogen van 800 miljoen per jaar nu naar meer dan 1 miljard vanaf volgend jaar. Ook voor de operationele kosten mikt Gilson op 100 miljoen extra op jaarbasis. Over de hele looptijd van de nieuwe beheersovereenkomst gaat het om een extra budget van ongeveer 3 miljard euro. Dat geld moet onder meer dienen om het achterstallige spooronderhoud weg te werken, te investeren in extra spoorcapaciteit en de toegankelijkheid van de stations te verhogen.

Voor de NMBS gaat het om 400 miljoen euro extra. Dat bedrag zou gelijk verdeeld worden over operationele kosten en nieuwe investeringen.

"Het is een noodzakelijk industrieel plan als je de modale shift van de auto naar duurzaam transport wil maken", zegt Dutordoir. "Als daarvoor niet in de nodige middelen voorzien wordt, kan je die modale shift wel vergeten."

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) verdedigt de twee nieuwe beheersovereenkomsten voor het spoor de komende weken in de federale regering.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni