Brigitte Grouwels

Rapport Brigitte Grouwels: Veel goede wil, (te) veel gemeenten

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
02/04/2014

BDW maakt het rapport op van minister van Openbaar Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). De stadskrant vroeg ook het oordeel van Jef Van Damme (oppositie, SP.A) en Hervé Doyen (meerderheid, CDH).

G rouwels’ balans oogt op het eerste gezicht negatief. Grote werven zijn na vijf jaar nog altijd een werf, of werden niet gerealiseerd. Er zijn te weinig fietspaden. Het parkeeragentschap is nog altijd ‘opstartend’. Wat echter (te) vaak onder de mat wordt geveegd is dat Grouwels tegen machtige gemeenten moet opboksen die, hoewel ze vaak niet verantwoordelijk zijn, toch hun zeg moeten hebben bij elk fietspad dat er bij komt, en over elke parkeerplaats die wordt geschrapt. Die gemeenten stellen zich daarbij niet ondergeschikt op, wat nochtans de bedoeling zou moeten zijn. De gemeenten zijn in Brussel nog altijd oppermachtig. Maar Grouwels blijft zitten met de eindverantwoordelijkheid.

Dat zij als ‘trop flamande’ wordt gezien zegt meer over het gebrek aan empathisch vermogen van vele Franstaligen dan over haar Vlaams-zijn zelf. Wat voor Grouwels pleit, is dat onder haar voogdij de MIVB is uitgegroeid tot een goed transportbedrijf. Er werd vlot een nieuwe CEO gevonden en aangesteld. Trouwens: een stad met vele werven is een stad waar gewerkt wordt.

Wat Brigitte Grouwels ook goed heeft gedaan, als bevoegd minister voor de Haven dan, is beseft dat er in de moderne stad ook industrie kan zijn. Dat creëert jobs voor laaggeschoolden. Bovendien is er onder Grouwels begonnen met de integratie van de Haven in de stad. Het stedelijke logistieke centrum dat er op Schaarbeek-Vorming komt om de stad te bevoorraden is een goed voorbeeld.

Het oordeel van Jef Van Damme (oppositie, SP.A)

“Eigenlijk kan je Brigitte Grouwels minister van uitgestelde werken noemen,” zegt oppositielid Jef Van Damme. “Geen enkel groot project dat ons beloofd is werd gerealiseerd. De metrostations Rogier, Kunst-Wet en Schuman zijn nog altijd een werf. Het premetrostation Beurs is nog altijd niet gerenoveerd. Voor de nieuwe tramlijnen die Grouwels vijf jaar geleden vooropstelde hetzelfde verhaal: er is nog altijd geen bouwvergunning voor tram 71 en tram 9.”

“Ook zijn er weinig fietspaden bijgekomen,” vervolgt Van Damme. “Wat er nu ligt is weinig ambitieus en vaak geen volwaardig fietspad te noemen. Behalve het fietspad op de Slachthuizenlaan is er geen fietspad op de Kleine Ring bij gekomen. De beloofde revolutie is uitgebleven. Men zegt wel dat Grouwels vaak wordt tegengewerkt door de gemeenten, maar de meeste projecten van Grouwels betreffen gewestwegen waarover de gemeenten niets te zeggen hebben.”

“De MIVB is een dubbel verhaal. Grouwels krijgt daar het voordeel van de twijfel. Maar de MIVB heeft dan ook een goede structuur, waardoor het een goed werkend bedrijf is. De metrostations blijven echter vaak te vuil en de prijzen voor tickets zijn de voorbije jaren de hoogte in gegaan. Grouwels heeft de slechte beslissing genomen om vervoer voor 65-plussers in Brussel betalend te maken. De taxisector heeft zij dan weer behoorlijk aangepakt.”

Van Damme besluit dat Grouwels wel een goede mobiliteitsvisie heeft, maar dat ze binnen de regering niet doorweegt. “Ze stelt zich nogal eenzijdig op en wordt gepercipieerd als te ‘Vlaams’ en te weinig compromisbereid. In een regering met drie groenen kan het toch niet zo moeilijk zijn om goede projecten met visie door te duwen?”

Het oordeel van Hervé Doyen (meerderheid, CDH)

“Mijn beoordeling van Brigitte Grouwels is positief,” zegt parlementslid Hervé Doyen, tevens burgemeester van de gemeente Jette. “De trams rijden en de MIVB is erop vooruitgegaan, wat nochtans niet vanzelfsprekend is in een stad waar de bevolking toeneemt. Oké, sommige projecten zoals tram 9 gaan niet snel genoeg, maar ze zijn wel opgestart. Tram 71 in Elsene is een uitstekend project. Ook het parkeerbeleid kan natuurlijk sneller, maar ter haar verdediging wil ik wel aanvoeren dat het in Brussel niet makkelijk is om te werken met al die gemeenten. Er moeten evenwichten zijn, zeker, maar er moet ook kunnen beslist worden.”

“Waar ik me vaak aan gestoord heb, is aan de intentieprocessen tegenover Brigitte Grouwels. Die vind je vaak terug in sommige gemeenten waar zij projecten probeert uit te voeren. Zij zou ‘te Vlaams’ zijn. Ik wil daar niet in meestappen. Grouwels heeft altijd loyaal haar regeerakkoord uitgevoerd in samenspraak met de regering. Haar dus zogezegd Vlaams vinden is bête et méchant,” zegt Doyen.

“Grouwels heeft projecten geërfd van haar voorganger Pascal Smet (SP.A) en die uitgevoerd. De oppositie daartegen was dan ook vaak heel erg politiek en niet inhoudelijk.”

Het regeringsrapport

Zes partijen op één lijn krijgen is geen vanzelfsprekendheid. Nochtans was dat de taak waar de Brusselse regering voor stond. Hoe hebben de ministers en staatssecretarissen het ervan afgebracht? BDW maakt de balans op met het regeerakkoord in het achterhoofd en laat ook parlementsleden aan het woord, van meerderheid en oppositie. Tot slot beoordelen we op dezelfde manier de Brusselse minister in de Vlaamse regering.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek , Het regeringsrapport

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni