Smet: 'GEN-station aan Berenkuil erg onzeker'

Het door het Gewest erg gewilde GEN-station aan het Verboekhovenplein in Schaarbeek komt er waarschijnlijk niet. De NMBS en Infrabel gaan niet akkoord. Dat antwoordde minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) maandagnamiddag op een vraag daarover van Schaarbeeks burgemeester (en Brussels parlementslid) Bernard Clerfayt (Défi) in het Brusselse parlement.

Midden september maakten Beliris en het Brussels Gewest het traject en de stations van de nieuwe metrolijn 3 bekend. Die moet de halte Albert in Vorst via het Noordstation verbinden met het station Bordet in Evere.

In het persdossier dat die dag uitgedeeld werd aan journalisten, zaten ook simulatiebeelden van een multimodaal station voor zowel metro als trein aan het Schaarbeekse Verboekhovenplein, beter bekend als de Berenkuil. De trein rijdt momenteel onder het plein door, maar stopt er niet. Vanaf 2024 zal de metro dat wel doen.

“Dit zijn magnifieke foto’s die doen dromen”, zei Clerfayt in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement. “Toen ik federaal minister Reynders (MR), bevoegd voor Beliris, hoorde bevestigen dat er op deze plek een GEN-station zou komen, kon ik alleen maar heel verheugd zijn. Maar omdat ik het dossier ook heel goed ken, vreesde ik al dat de NMBS en Infrabel dit fantastische nieuws niet zouden bevestigen. De mooie foto is wellicht geen reflectie van de realiteit. Ik wou dus graag een bevestiging krijgen van de minister-president.”

Geen fiat van NMBS en Infrabel
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) antwoordde namens de regering op de vraag van Clerfayt. Hij bevestigde de bange vermoedens van de Schaarbeekse burgemeester. Om van Verboekhoven een GEN-station te maken, zou het spoor er ontdubbeld moeten worden. Zo niet dreigen er opstoppingen op lijn 161, die onder de Berenkuil passeert. De ombouw naar vier sporen kan echter niet op de steun rekenen van de NMBS en Infrabel, die bevoegd zijn voor dit soort werken. Zonder hun akkoord zullen de werken ook niet gebeuren.

Smet voegde eraan toe dat Beliris weliswaar een studie naar een multimodaal station aan de Berenkuil financierde, maar dat de verwezenlijking van dat station erg onzeker blijft.

Clerfayt pleit ervoor dat de federale regering snel een einde maakt aan de besluiteloosheid rond het al dan niet multimodale station. “Dat is ook erg dringend. Als men ervoor kiest om er helaas geen trein te laten stoppen, dan moeten we ook geen budget spenderen aan een duur multimodaal station dat dan onderbenut zal blijven. Als er daarentegen toch een treinstation komt, dan moeten we erop letten dat het plein en de buurt slechts één keer werken moeten ondergaan (voor zowel GEN- als metrostation dan, red.). Zo sparen we kosten uit en beperken we de hinder voor de wijk tot een minimum.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?