SP.A geeft Brussels mobiliteitsbeleid een onvoldoende

© brusselnieuws.be
26/01/2012
Een twee op tien of een dikke onvoldoende. Dat is de score die oppositiepartij SP.A de Brusselse regering geeft voor haar mobiliteitsbeleid. Door interne verdeeldheid pakt de regering de mobiliteitsproblemen niet daadkrachtig genoeg aan, vindt de SP.A.

Nog niet zo lang geleden liep het verkeer aan het Madouplein in Sint-Joost volledig vast. Oorzaak waren de verschillende wegwerkzaamheden in de buurt die allemaal gelijktijdig uitgevoerd werden. Volgens de SP.A typeert die situatie het falende mobiliteitsbeleid van de regering.

Van de vijf ordonnanties die de vorige regering had goedgekeurd, is er maar ééntje half uitgevoerd. "Vier jaar geleden werd de ordonnantie 'Coördinatie van de werven' goedgekeurd", legt Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A) uit. "Die voorzag in de mogelijkheid om werven te coördineren en ze op verschillende tijdstippen te plannen zodat de overlast voor de bewoners, de bezoekers en de pendelaars tot het minimum beperkt kon worden. Die ordonnantie is niet uitgevoerd met als resultaat dat er op het Madouplein gedurende maanden een gigantische chaos heerste."

'Parkeerchaos blijft'
SP.A hekelt daarnaast ook het gewestelijk parkeerbeleid. Het parkeeragentschap bestaat alleen op papier en de parkeerchaos blijft. En ook de verbetering van de veiligheid in de tunnels verloopt te traag, luidt het.

Ook voor de vervoersplannen krijgt de regering een onvoldoende van de SP.A. "Alleen van vervoersplannen in bedrijven werd werk gemaakt, verplichte vervoersplannen voor scholen en evenementen zijn er niet".

Volgens de oppositiepartij is de Brusselse regering intern verdeeld over mobiliteit en dat heeft veel te maken met de verdeling van de bevoegdheid over twee excellenties. "Er bestaat nog altijd onduidelijkheid over de taakverdeling tussen minister Brigitte Grouwels (CD&V) en staatssecretaris Bruno De Lille" (Groen), aldus Van Damme. "En dat helpt natuurlijk niet om een daadkrachtig mobiliteitsbeleid te voeren. Al van in het begin zeggen we dat mobiliteit één bevoegdheid moet zijn, bij één verantwoordelijke minister."

De SP.A wil dat de regering de mobiliteitsordonnanties van de vorige regering uitvoert. Dan was PAscal Smet (SP.A) bevoegd voor Mobiliteit.

Goedkope kritiek
Staatssecretaris voor Mobiliteit De Lille (Groen) wenst niet te reageren op de kritiek van de oppositie. Minister van Vervoer en Openbare Werken Grouwels (CD&V) doet dat wel. "Het parkeeragentschap is al opgericht en we zijn momenteel de mensen aan het aanwerven om alles in de praktijk om te zetten. Het gewestelijk parkeerbeleidsplan ligt voor de eerste lezing op de tafel van de regering en wordt momenteel besproken."

De coördinatie van de werven verloopt volgens Grouwels goed. "Touring heeft dat ook gezegd. In vergelijking met andere grootsteden scoort Brussel zeer goed."

Grouwels besluit dat ze van SP.A meer verwacht had. "Ik had gehoopt in hen een bondgenoot te hebben en betreur dat ze nu vervallen in goedkope kritiek."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni