Talentrubbels aan het loket in Watermaal-Bosvoorde

Karolien Merchiers
© Brussel Deze Week
28/03/2008
Eind februari werden de ouders van een twaalfjarige jongen onverrichter zake teruggestuurd omdat de loketbeambte geen Nederlandstalige formulieren kon voorleggen om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.

Het verhaal deed lokaal nogal wat stof opwaaien, onder meer doordat gemeenteraadslid Jos Bertrand (SP.A) het voor de ouders opnam en zelf een bezoekje bracht aan de dienst Bevolking om na te gaan of de taalwet wel gerespecteerd wordt. Bertrand interpelleerde bovendien het college over de kwestie tijdens de gemeenteraad van dinsdag. Hij vindt het niet kunnen dat mensen tot tweemaal moeten terugkomen naar een dienst omdat er geen Nederlandstalige personeelsleden of documenten voorhanden zijn.

Schepenen Xavier Baeselen (LB) van Bevolking en Véronique Wyffels (LB) van Personeelszaken antwoordden dat het probleem van technische aard is. Tijdens de aanvraagprocedure springt het computerprogramma automatisch op Frans; de beambte moet dit handmatig aanpassen om een Nederlandstalig document te krijgen. Als hij of zij dit vergeet, wordt de procedure in het Frans opgestart en is het niet meer mogelijk om meteen nog naar een andere taal over te schakelen.

De loketbedienden zullen er nog eens extra op gewezen worden dat ze oplettend moeten zijn, kondigde Baeselen aan. Wyffels voegde eraan toe dat zeven van de acht beambten een Selor-examen Nederlands hebben afgelegd en dat er binnenkort extra opleidingen Nederlands worden aangeboden om hun de kans te geven hun kennis van het Nederlands op te frissen, maar dat er hoegenaamd geen sprake is van slechte wil. Volgens Baeselen zijn er de voorbije zeven jaar slechts twee klachten geweest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Watermaal-Bosvoorde, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni