Ten strijde tegen illegale reclame
V olgens de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening wordt het Brussels gewest ingedeeld in verschillende zones als het over reclame gaat. Zo zijn er verboden zones, zoals het De Brouckèreplein of de Koning Albert II-laan, waar helemaal geen reclame afgebeeld mag worden; gelimiteerde zones waar reclame alleen mogelijk is onder voorwaarden, en zones waar reclame volledig toegelaten is.
Het Brusselse gemeenteraadslid Marion Lemesre bracht het stadsbestuur op de hoogte van het feit dat sommige reclamepanelen van het Mupi-type geen geldige stedenbouwkundige vergunning hebben, of in een verboden zone staan. (Mupi is een door JCDecaux gepatenteerde naam; voluit: Mobilier Urbain pour Publicité et Information, cd) Deze panelen zijn al twintig jaar oud en werden door stadsleverancier JCDecaux geplaatst, die de panelen tot 1999 beheerde. Daarna sloot de Stad een nieuw contract af met de leverancier, met de vermelding de oude panelen over te kopen om ze te verwijderen.
"In 1999 wisten we nog niet dat die borden in een verboden zone zouden kunnen staan, want toen was er nog geen Stedenbouwkundige Verordening," reageert Jean-Christophe Mahieu van JCDecaux. "Na dat jaar was het de bedoeling dat we de borden zouden wegnemen als de Stad dat zou vragen, want ze zouden toch vervangen worden door nieuwe reclamepanelen." De stedenbouw-richtlijn zegt immers dat reclame in een verboden zone toegelaten is als de reclame bevestigd is aan een "schuilhuisje voor het openbaar vervoer". Concreet betekent dat dat een affiche in een nieuw groen bushokje - de feitelijke vervanger van het Mupi-paneel - dus mag.
Laks
"Deze situatie getuigt van een grote laksheid van het stadsbestuur," meent Marion Lemesre. "Reclameborden van het Mupi-type staan er al twintig jaar, maar ze vallen onder geen enkele stedenbouwkundige vergunning en zijn vaak een inbreuk op de gewestelijke richtlijnen. De Stad zou ze ontmantelen tussen 1999 en 2001, maar dat is nog altijd niet gebeurd. Op die manier is de Stad ongeveer een miljoen euro aan inkomsten misgelopen," zegt Lemesre fel.
"De timing van Lemesre is perfect," antwoordt Willem Stevens van het kabinet van schepen van Openbare Werken Ahmed El Ktibi (PS). "Wij hadden het probleem ook net opgemerkt. De panelen vormen inderdaad een probleem, maar wij willen eerst een kaart laten uittekenen van alle reclameborden in de stad vooraleer we concrete maatregelen nemen. Dat het zo lang geduurd heeft eer we het opgemerkt hebben, komt omdat niemand het contract met JCDecaux heeft getoetst aan de realiteit en de situatie van de oude panelen heeft opgevolgd. Tegen eind augustus willen we weten over hoeveel panelen het gaat, en dan zullen we zien welke een vergunning nodig hebben of weg moeten."
Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.