Pascal Smet 2

Touring pareert kritiek Smet op besparingen openbaar vervoer

© Belga
05/01/2016

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) vindt de besparingen op het openbaar vervoer buiten Brussel geen goed signaal voor de aanpak van de files. Mobiliteitsorganisatie Touring pareert de kritiek en stelt 'zeker geen lessen te moeten krijgen van de Brusselse regering inzake fileprobleem.'

Smet reageerde na de bekendmaking van de filebarometer van Touring Mobilis waaruit blijkt dat de structurele files in 2015 pieken.

"In Brussel blijven we continu investeren in het openbaar vervoer zodat de kwaliteit en de capaciteit van het aanbod verhoogt. De besparingen die de federale regering ingevoerd heeft bij de NMBS zullen de files zeker niet oplossen", aldus Smet, die binnenkort met de andere regeringen wil overleggen over concrete maatregelen.

"Meer wegen aanleggen is niet de oplossing. Nieuwe wegen zuigen alleen maar extra wagens aan", zegt de SP-A-minister.

Tinder
"Als een derde van de 250.000 pendelaars die dagelijks Brussel in- en uitrijden zijn of haar wagen zou delen met andere pendelaars, zouden we al een heel pak minder autoverkeer hebben. We hebben vandaag de technologie voor handen om mensen samen te brengen. Er moet een stimulerend beleid tussen de drie gewesten uitgewerkt worden. We hebben een 'Tinder' voor carpooling nodig", pleit Pascal Smet.

Daarnaast moeten volgens hem ook de mensen uit hun wagen richting openbaar vervoer gedreven worden: "Investeren, zoals we in Brussel doen, in voldoende overstapparkings in de buurt van metro- en treinstations is daarbij essentieel."

S-netwerk
In het verlengde daarvan vraagt minister Smet om de uitbouw van het S-netwerk in Brussel te versnellen. "Ik ben tevreden dat het metropolitaan spoornetwerk in Brussel van start is gegaan. Nu moet het vooruit gaan. Om een volwaardig alternatief te bieden voor de auto, zouden er minstens vier treinen per uur moeten zijn in de dertig belangrijkste Brusselse stations."

De Brusselse minister onderstreept het belang van duurzame investeringen in het openbaar vervoer. Tenslotte pleit Pascal Smet voor een mobiliteitsvriendelijk alternatief voor de bedrijfswagens.

Absurde infrastructuur
Mobiliteitsorganisatie Touring drukt in een persbericht haar onvrede uit over de kritiek van Pascal Smet. “Iedereen die naar of door het Brussels Gewest rijdt kan aan den lijve het jarenlange wanbeleid in mobiliteit ondervinden.”

“Deze minister wil niet eerst investeren in alternatieven, maar zet wel de pendelaar eerst het mes op de keel door absurde infrastructuur en het knippen van wegen”, klinkt het iets verder.

"De uitbreiding van de metro werd geschrapt om budgettaire reden in de laatste begrotingsbespreking." Touring concludeert dan ook dat “de pot de ketel verwijt dat hij zwart ziet” en dat er “niks” te zien valt van die investeringen in Brusselse mobiliteit. “Het is zeker niet met een mobiliteitsbeleid à la Brussel dat we de files zullen oplossen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni