Uitgelicht: In 2014 één parkeerbeleid voor heel Brussel

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
10/10/2012
Over een klein jaar, wanneer het gewestelijk parkeerbeleidsplan definitief is, zullen alle Brusselse gemeenten hun parkeerbeleid en -tarieven moeten aanpassen aan de gewestelijke regels, zegt minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). Ook de Stad Brussel zal zich moeten schikken.

D e Stad Brussel lanceerde zopas nochtans een geheel eigen parkeerplan, net zoals vele andere Brusselse gemeenten dat eerder al deden. Volgens dat plan wordt zowat het hele grondgebied, dus ook Laken, Haren en Neder-Over-Heembeek, geleidelijk omgevormd tot blauwe zones en zones voor betaald parkeren.

De inwoners van de Stad kunnen een bewonerskaart kopen waarmee ze hun auto overal in hun buurt kunnen achterlaten. Die kaart kost tien euro per jaar voor de eerste wagen, honderd euro voor de tweede. De verwachting is dat de bewoners, althans overdag, makkelijker een parkeerplek zullen vinden.

Voor mensen van buiten de stad zal een jaarkaart 750 euro per jaar kosten. Een flinke streep door de rekening van de vele pendelaars, die tot nu op heel wat plekken gratis en onbeperkt konden parkeren, bijvoorbeeld in de buurt van het Koning Boudewijnstadion en in de meeste andere straten van Laken. Heel wat mensen laten hun auto achter op de Heizel, om vandaar met de metro naar het centrum te rijden. Dat de pendelaars nu plots moeten gaan betalen, zorgde afgelopen week voor grote verontwaardiging bij de automobielorganisatie Touring, die de Stad 'pesterijen' verweet.

Ook sommige Lakense handelaars hebben bezwaren. Traiteur Gianni heeft op de vitrine van zijn winkel aan de Houba de Strooperlaan een zwarte affiche met het opschrift 'Non: 750 euro' gehangen. Hij komt elke dag van buiten Brussel en parkeert zijn auto nu in een van de kleine straatjes in de buurt van zijn zaak. "Men treft de kleine zelfstandigen en ook hun personeel. Brusselaars die niet in de buurt wonen, moeten vijfhonderd euro neertellen voor een parkeerkaart voor deze zone," zegt hij. "Bovendien is er geen gratis kwartiertje voor de klanten."

En dan zijn er de leraren en het personeel van de ziekenhuizen die mopperen dat komen werken in Brussel hun onmogelijk gemaakt wordt. Om enigszins tegemoet te komen aan de bezwaren van handelaars, leraren en ziekenhuispersoneel heeft de Stad zopas beslist om het parkeerplan in Laken niet op 3 november, maar pas in januari 2013 in werking te laten treden.

Eén straat, twee gemeenten
Blijft de kritiek van de aangrenzende gemeenten. Jette bijvoorbeeld is niet opgezet met het 'eigengereide' parkeerplan van de Stad Brussel. "Er is geen enkel overleg geweest," zegt schepen van Mobiliteit Christine Gallez (Ecolo). Jette is al veel langer bezig met het reglementeren van het parkeren, maar ging veel minder drastisch te werk. Er zijn blauwe zones en zones voor betaald parkeren (gratis voor bewoners), maar her en der kun je nog vrij parkeren. Gallez vreest dat door het nieuwe parkeerplan van Brussel-Stad heel wat pendelaars zullen uitwijken naar Jette, waar een jaarabonnement voor niet-inwoners 'slechts' 250 euro kost. Om niet overspoeld te worden door autobezitters van buiten de gemeente heeft het Jetse schepencollege beslist om voorlopig geen pendelaarskaarten meer uit te reiken.

Ook probeert de gemeente in allerijl samen met de Stad Brussel tot een akkoord te komen voor de straten die voor de helft in Jette en voor de helft in Laken liggen. Gallez: "Het zou toch te gek zijn dat mensen met een bewonerskaart alleen maar in de ene helft van hun straat kunnen parkeren."

Om aan al dat soort ongerijmdheden een einde te maken is er nu het gewestelijk parkeerbeleidsplan, dat minister Brigitte Grouwels vlak na de verkiezingen ter goedkeuring aan de Brusselse regering zal voorleggen. "De bedoeling is dat in alle negentien gemeenten dezelfde tarieven en dezelfde voorwaarden voor de parkeerkaarten zullen gelden," zegt haar woordvoerder. Na de goedkeuring volgt een openbaar onderzoek, dat enkele maanden in beslag kan nemen. "Tegen volgende zomer zou het gewestelijk plan definitief moeten zijn." Vanaf dat moment hebben de gemeenten één jaar de tijd - tot de zomer van 2014, dus - om hun gemeentelijke parkeerplannen aan te passen aan de gewestelijke regels. "Doen ze dat niet, dan doet het Gewest het in hun plaats," laat Grouwels weten.

Ook zullen de gemeenten vanaf 2014 niet langer een beroep kunnen doen op een privéfirma voor de controle van de parkeerregels. Ze moeten ofwel eigen gemeentelijke parkeerwachters inzetten, of de controle in handen geven van het onlangs opgerichte gewestelijke parkeeragentschap.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni