Uitgelicht: Meiser gaat niet ondergronds

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
08/09/2010
De plannen voor een tunnel onder het Meiserplein worden opgeborgen. Dat heeft minister van Openbaar Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) beslist. Het bericht doet de wenkbrauwen fronsen.

H et was televisiezender RTBf die met het nieuws uitpakte. Er komt geen tunnel onder het Meiserplein in Schaarbeek. Volgens het kabinet van minister Brigitte Grouwels is de tunnel te duur. Er moet bespaard worden, zeker op een moment dat het Brussels Gewest zwaar in het rood gaat.

Het bericht is opmerkelijk. Iedereen die het Meiserplein kent, weet dat de chaos tijdens de spits compleet is op dit belangrijke verkeersknooppunt in het noorden van Brussel. Auto's, trams, bussen, fietsers en voetgangers delen het plein in een wirwar van rijvakken, opritten, busbanen en tramsporen. Het verkeer zit er vaak strop en er gebeuren dagelijks ongevallen op wat in Brussel gemeenzaam place Misère wordt genoemd.

Het Brussels Gewest wil daar al langer wat aan doen. Zowel in het gewestelijke vervoersplan Iris 2 als in het beheerscontract tussen het Brussels Gewest en de MIVB staat dat er een oplossing moet worden gevonden voor de verkeersellende op het Meiserplein. Ook in het Beleidsplan Openbare Werken en Vervoer, waarmee Grouwels voor de zomer uitpakte, krijgt het Meiserplein het label 'hoge ernst'.

Voor de MIVB betekent het Meiserplein een serieuze rem op de ontwikkeling van tram 23, die nu bijna volledig in een beschermde bedding van de Heizel tot in Ukkel rijdt, maar aan het drukke Meiserplein stokt.

Onder de vorige minister van Openbaar Vervoer, Pascal Smet (SP.A), werden al enkele mogelijke oplossingen naar voren geschoven. Die waren gebaseerd op een studie van Stratec die al enkele jaren loopt en die binnenkort af zou moeten zijn. Een tramtunnel bleek toen hoe dan ­ook aangewezen, eventueel aangevuld met een autotunnel. Die zou aan de Wahislaan aangesloten kunnen worden op de Leopold III-laan.

Maar de plannen zijn dus vorige week in de koelkast beland. De tramtunnel heet te duur te zijn. "Eén à acht minuten tijdswinst weegt niet op tegen de kosten van de tunnel, die geraamd worden op 200 miljoen euro," klonk het op de RTBf.

Het antwoord is verbazend op twee punten. Ten eerste het bedrag. In Brussel wordt de prijs van een tunnel doorgaans geraamd op 25 miljoen euro per gegraven kilometer. Er zou dus acht kilometer gegraven worden. Dat lijkt wel erg veel. Ten tweede de tijdswinst. Een minuut tijdswinst voor een tramrit lijkt weinig, maar vertegenwoordigt in openbaarvervoerstermen een smak geld. Meer regelmaat betekent dat er meer trams kunnen rijden, dat er meer reizigers vervoerd kunnen worden. En dat de klant tevredener is. Een hogere commerciële snelheid, via het Vicom-programma voor trams en bussen, is overigens een van de speerpunten van het mobiliteitsbeleid in het Brussels Gewest.

Intussen is de studie, die vijf opties opsomt om tot een vlotter en veiliger verkeer te komen op het Meiserplein, in de koelkast gestopt.

De lokale afdeling van de PS in Schaarbeek reageert verbijsterd. "Nog voor de studie is afgerond, wordt al een beslissing genomen," klinkt het daar. Het valt te verwachten dat de PS ook binnen de regering de druk zal opvoeren om Grouwels op andere gedachten te brengen. Ook oppositiepartij SP.A maakt brandhout van de beslissing van Grouwels. De SP.A'ers zien hierin een afrekening met het beleid van de vorige minister, Pascal Smet.

Op het kabinet van minister Brigitte Grouwels blijven ze erbij dat de tunnel deze legislatuur niet aan bod komt. "We hebben voor de zomer knopen moeten doorhakken," zegt de woordvoerder, "en we hebben daarvoor een efficiëntietoets toegepast. Daaruit bleek dat de kosten niet opwegen tegen de tijdswinst. We zijn ons bewust van de verkeersproblemen op het Meiserplein en we gaan ook op zoek naar een manier om daar iets aan te doen, maar een tunnel graven, nee, dat zit er niet in."

Dat ook bij administratie en MIVB gemor is te horen over de beslissing, vindt men op het kabinet van Grouwels ongepast. "De beslissing is genomen in overleg met Mobiel Brussel."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni