Vervoort past voor vraag om smartphoneverbod Uber te bevriezen

© Belgaimage

Minister-president Rudi Vervoort (PS), binnen de Brusselse regering bevoegd voor de taxisector, hulde zich vrijdag in stilzwijgen tijdens een actualiteitsdebat in het Brussels Parlement. Oppositie-, maar ook meerderheidsleden, opperden om de sancties tegen Uberchauffeurs te schorsen in afwachting van nieuwe regeling. Vervoort ging daar niet op in.

Vorige maand stuurde Brussel Mobiliteit een brief aan zelfstandige taxichauffeurs waarin ze eraan herinnerd werden dat ze eigenlijk geen smartphones mogen gebruiken om klanten op te halen. En belangrijker nog: voor elke taxirit moet een schriftelijk contract opgesteld worden van minstens drie uur. Uberchauffeurs, die geen dure taxilicentie hebben en officieel een limousineservice zijn, zouden daardoor niet kunnen werken.

Hoe het zo'n soep is geworden, las u eerder deze week al bij BRUZZ. De patstelling ontketende de voorbije dagen een taxiprotest en zorgde ook voor tweespalt in de Brusselse regering. Vervoort verantwoordt zich met een recent arrest van een Brusselse rechter. Die bevestigde dat chauffeurs met een LVC-vergunning, zoals die van de platformen Uber en Heetch, eigenlijk in de illegaliteit werken.

Daar staan strenge straffen op tot zelfs inbeslagname van de wagen. Maar, zei Vervoort donderdag aan de vakbonden, mochten de chauffeurs bij controles tegen de lamp lopen, zullen ze wel slechts een waarschuwing krijgen. Het gespartel van de minister-president, die tegen de zomer een eerste voorstel voor een nieuw taxiplan wil klaarhebben, veroorzaakte in politieke kringen verontwaardiging. En niet alleen bij de oppositie.

Voor Arnaud Verstraete is de chaos compleet en de imagoschade erg groot. De fractieleider van Groen in het Brussels Parlement vroeg om duidelijkheid. "Het zou van gezond verstand getuigen om te wachten op de uitspraak van het Grondwettelijk Hof", opperde Carla Dejonghe voor Open VLD. Haar minister Sven Gatz liet dat standpunt eerder deze week ook al optekenen via Twitter.

Rudi Vervoort wil nog voor de zomer van 2021 een ontwerp van ordonnantie over de sector van het betaald vervoer van personen, zowel met een taxi als met Uber of Heetch
© Belgaimage
| Rudi Vervoort wil nog voor de zomer van 2021 een ontwerp van ordonnantie over de sector van het betaald vervoer van personen, zowel met een taxi als met Uber of Heetch.

Voor one.brussels wees Fouad Ahidar erop dat er drie jaar geleden al een taxiplan was van zijn partijgenoot Pascal Smet, die toen als minister van Mobiliteit bevoegd was. "Die tekst had geamendeerd kunnen worden, maar er is niets mee gebeurd", aldus Ahidar. "Wil u eerst de sector kapotmaken voor u in gang schiet? Hoe asociaal is het om sancties op te leggen op basis van achterhaalde wetgeving", foeterde Cieltje Van Achter (N-VA).

Verschillende sprekers hekelden ook dat twee precaire beroepsgroepen, de taxichauffeurs en de Uberchauffeurs, tegen elkaar worden opgezet. Er waren ook vragen van onder meer Marc Loewenstein (Défi) of er schadevergoedingen zouden moeten betaald worden als het Grondwettelijk Hof de ordonnantie van 1995 zou vernietigen.

Rudi Vervoort kwam in zijn antwoord terug op het arrest van het hof van beroep, dat tussentijds is in afwachting van het antwoord op de prejudiciële vragen die het gesteld heeft aan het Grondwettelijk Hof. Die vragen hebben enkel betrekking op één aspect van de ordonnantie, zodat er geen sprake kan zijn van een vernietiging van de ordonnantie of schadevergoedingen, merkte de minister-president op.

Illegaal systeem

De minister-president wees erop dat Uberchauffeurs via een limousinevergunning werken, en dus de wetgeving rond taxichauffeurs omzeilt. Volgens hem veroordeelt het Hof van Beroep dat door Uber opgezette systeem. "Wie zo'n LVC-vergunning heeft, mag geen klanten ronselen. Of dat nu op straat gebeurt, met een gsm of een ander communicatiemiddel", aldus Vervoort. Op zes jaar tijd steeg het aantal LVC-chauffeurs met 450 procent. "Daarbij moeten nog 1.000 à 1.500 voertuigen uit Vlaanderen en Wallonië geteld worden."

Vervoort wil snel werk maken van een ontwerpordonnantie "die zowel de taxi als de LVC-sector perspectief biedt" en tegelijk "conform de regelgeving is". Over die tekst zal zowel binnen de regering overlegd worden als breder met alle partijen: de taxisector, de VVC-sector, de vertegenwoordigers van de chauffeurs en de platformen. Het eerste voorstel moet tegen de zomer klaar zijn.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?