De Dod-keten is goed vertegenwoordigd in de Leuvensesteenweg.

10 procent meer voetgangers op autovrije Leuvensesteenweg

© brusselnieuws.be
13/02/2016

Sinds de Leuvensesteenweg in juni vorig jaar gedeeltelijk afgesloten werd voor het verkeer, is er opmerkelijk meer passage in de straat. Het aantal voetgangers steeg met 10 procent.

Dat blijkt uit tellingen van Atrium, waarover Le Soir bericht.

Atrium organiseert al enkele jaren tellingen in de zone. Tijdens het inmiddels ter ziele gegane project Walking Madou, waarbij zowel de steenweg als het Madouplein autovrij werden gemaakt, was er ook al een stijging van de voetgangersstroom. Dat project werd echter afgeblazen onder impuls van nieuwe burgemeester Emir Kir (PS).

Sindsdien daalde het aantal voetgangers opnieuw. Tot in juni vorig jaar de steenweg opnieuw gedeeltelijk autovrij werd. Tussen mei en oktober 2015 deed een tiende meer voetgangers de zone aan.

Atrium organiseerde ook een bevraging van 128 gebruikers van de zone. Die tonen zich tevreden over de heraanleg, al laat de netheid nog te wensen over. Het gedeeltelijk autovrij maken van de zone verdeelt de geesten meer. Iets meer dan de helft van de ondervraagden is voorstander, terwijl een derde tegen is.

In principe mogen enkel fietsers, taxi’s en bussen nog de Leuvensesteenweg inrijden richting Sint-Joostplein. In het verleden bleek echter al dat het verbod vaak genegeerd wordt omdat er geen controle is. Ook bleek uit eerder onderzoek van Atrium al dat de handelaars in de zone een derde van hun klanten verloren. Al werd dat toen geweten aan de vaak veranderende verkeerssituatie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni