150 miljoen voor nieuw commissariaat Brusselse politie

Mathias Declercq
© BRUZZ
21/11/2017

De Stad Brussel schat het totale kostenplaatje van het nieuwe politiehoofdkwartier in de Bankstraat op ongeveer 150 miljoen euro. Tegen 2021 zou de politiezone Brussel Hoofdstad-Elsene, de administratieve diensten, de dispatching en het wagenpark van de politie hun intrek kunnen nemen in het voormalige kantoorgebouw van Dexia.

De beslissing om het huidige hoofdcommissariaat aan de Kolenmarkt te verlaten, werd jaren geleden al genomen. Dat gebouw dateert immers van 1928 en heeft zijn normale levensduur al lang overschreden, maar is ook gewoon te klein geworden voor de grootste politiezone van het land, Brussel Hoofdstad-Elsene.

Eind 2015 viel de keuze van het stadsbestuur dan op het De Lignegebouw, dat het blok beslaat tussen de Bankstraat, de Oratoriënberg en de De Lignestraat. In dat pand, recht tegenover de Nationale Bank, huisde de bank Dexia tot 2008, maar sindsdien stond het leeg. (lees verder onder de foto)

Drie kunstwerken blijven behouden
De Stad Brussel kocht het gebouw eind 2015 op voor 27 miljoen euro, en startte in oktober van dit jaar met enkele renovatiewerken, goed voor zo’n 3 miljoen euro. “We wisten dat er asbest inzat, dat moet verwijderd worden. Maar we willen ook heel voorzichtig omspringen met drie prachtige kunstwerken die onlosmakelijk bij het pand horen”, zegt schepen van Stedenbouw en Erfgoed Geoffroy Coomans de Brachène (MR) aan BRUZZ.

Zo huisvest het oude complex werken van Pol Bury en Jean-Michel Folon die aan de muur bevestigd zijn, maar ook een werk van Olivier Strebelle aan de buitenkant van het gebouw. “Dat zijn werken die je zo in de Brusselse musea zou kunnen aantreffen. We gaan die heel delicaat schoonmaken en ze beschermen tijdens de renovatiewerken”, verzekert Coomans. “Ja, veel mensen vinden het op eerste zicht een lelijk gebouw, maar het herbergt veel meer dan je zou denken”, vertelt de schepen.

Ook plaats voor wagenpark
Naast de kantooroppervlakte van meer dan 30.000 vierkante meter, is vooral de ondergrondse parking van meer dan 25.000 vierkante meter een belangrijke troef. De bedoeling is immers om ook het wagenpark van de politie, inclusief waterkanon en de personenwagens van de agenten, er in te kunnen onderbrengen. Daarnaast nemen ook de dispatching van de zone en de administratieve diensten hun intrek in het gebouw. Tenslotte is ook de centrale ligging, net naast het Rijksadministratief Centrum waar de federale politie al huist, een doorslaggevende factor gebleken.

Dat alles rechtvaardigt volgens het stadsbestuur het geschatte prijskaartje van een duizelingwekkende 150 miljoen euro. “We zijn er ons van bewust dat dit heel veel geld is, en we gaan natuurlijk proberen de prijs nog te drukken en een gezonde financiering te bekomen, zodat we nog budget genoeg overhouden voor andere belangrijke investeringen”, zegt Coomans.

Wat die financiering betreft, worden alle mogelijke opties nog onderzocht, maar de bedoeling is dat de Stad Brussel, die het gebouw aankocht, het commissariaat zal verhuren aan de politiezone. Ook de gemeente Elsene zal in de kosten delen, volgens de gebruikelijke verdeelsleutel van 14 procent voor de financiering van de gemeenschappelijke politiezone.

Feit is dat het nieuwe commissariaat een essentiële rol moet spelen in de nieuwe missies van de politie, met onder meer een veel modernere dispatching en cameranetwerk. Het kadert ook in de omvorming van de politie, waarbij het centrale hoofdcommissariaat wordt aangevuld met wijkantennes in de stad. Zo opent er bijvoorbeeld een kleiner politiekantoor op de Anspachlaan, maar ook een op de Versailleslaan in Neder-Over-Heembeek.

Wat met oude gebouwen?
Maar door de verhuis van de politiediensten naar het nieuwe commissariaat, gepland voor eind 2021, zullen er ook veel gebouwen van de Stad Brussel leeg komen te staan. Die kan de Stad verkopen of verhuren om zo voor extra financiële middelen te zorgen. Het stadsbestuur zal zich “binnenkort” buigen over de vraag wat er met die panden moet gebeuren. Want niet enkel de politie laat heel wat kantoren achter, ook de administratieve diensten van de Stad Brussel verhuizen naar Brucity, het nieuwe administratieve centrum dat op de plaats van het voormalige Parking 58 moet verrijzen. Dat moet ook tegen 2021 klaar zijn en wordt eveneens op zo’n 150 miljoen euro geschat.

“Na het vertrek van de politie komen er tussen de 15 en 20 gebouwen leeg te staan van de Stad Brussel. Door de verhuis van de administratieve diensten van de Stad zelfs zo’n 40-tal. We gaan ons binnenkort binnen het College beraden over de toekomst van die gebouwen. Het spreekt voor zich dat we het Stadhuis niet van de hand zullen doen, maar die vraag stelt zich bijvoorbeeld wel bij het Continental Hotel (het pand met het Coca Cola-reclamebord op het De Brouckèreplein, red.)."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni