De hogesnelheidstrein tussen Brussel, Parijs, Amsterdam en Keulen bestaat 20 jaar. De Thalys groeide in die tijd uit tot een begrip en een referentie voor snelle treinreizen. We zetten enkele feiten en cijfers op een rij.

  • Opgericht in 1987 met een akkoord tussen de Belgische, Franse, Duitse en Nederlandse spoorwegen.
  • Eerste Thalys reed in juni 1996 van Parijs naar Brussel in 2 uur 7 minuten, en daarna verder naar Amsterdam.
  • Met enige vertraging werd eind 1997 het eerste snelspoor op Belgische bodem in gebruik genomen, waardoor de reistijd naar Parijs werd ingekort tot 1 uur 25 minuten.
  • Voorloper Etoile du Nord, de internationale trein die decennialang Parijs verbond met Brussel en Amsterdam, deed minstens 2,5 uur over het traject tussen Brussel en Parijs.
  • Eind 2009 verkortte de reistijd naar Keulen en Amsterdam met de ingebruikname nieuwe hogesnelheidslijnen.
  • Maximumsnelheid bij ritten met passagiers is 300 kilometer per uur, maar de treinen kunnen technisch principe tot 350 kilometer per uur rijden.
  • Vervoerde het eerste jaar 1,6 miljoen reizigers. In 2015 was dat opgelopen tot bijna 7 miljoen.
  • Het aantal abonnees wil Thalys niet communiceren
  • Omzet bedroeg in 2015 487,5 miljoen euro, meer dan de helft uit verbinding Brussel-Parijs
  • Het aantal bestemmingen werd door de jaren uitgebreid, laatst nog met Dortmund en Rijsel.
  • Lanceerde met Izy recent ook een goedkopere (en tragere) verbinding. Die moet de concurrentie aangaan met busbedrijven en carpoolwebsites.
  • Dagelijks tot 26 treinen tussen Brussel en Parijs, waarvan 2 Izy's

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni