20 procent minder auto’s in parkeergarages centrum

© Interparking

Sinds de uitbreiding van de voetgangerszone in het centrum van Brussel is het aantal gebruikers van de centrale parkeergarages met een vijfde gedaald. Volgens Interparking zijn chauffeurs niet goed op de hoogte dat de garages nog steeds bereikbaar zijn. Het bedrijf is daarom een campagne gestart. De Stad van haar kant houdt nog steeds vast aan de vier extra parkeergarages in het centrum.

Interparking, dat het gros van de parkings in het centrum uitbaat, vergeleek het aantal auto’s in de parkings de voorbije twee maanden met dezelfde periode vorig jaar. Daaruit blijkt dat de bezetting van de garages in de Vijfhoek sterk is verminderd. De parkings aan de Kleine Ring (zoals aan de Guldenvlieslaan of de Hallepoort) doen het iets beter. De parkings verder van het centrum, zoals die aan Woluwe Shopping, trekken plots veel meer meer auto's. Dat zegt de directeur van Interparking Roland Cracco in Le Soir en wordt bevestigd aan onze redactie.

Volgens Interparking gaan mensen er foutief van uit dat ze niet meer met hun auto in het centrum geraken. “Wij krijgen veel vragen van klanten die niet weten dat het centrum en de parkings nog toegankelijk zijn”, zegt Claude Wauthier van Interparking aan FM Brussel. "Ze denken dat ze met hun wagen niet meer tot aan onze parkings geraken."

Interparking deelt folders uit, en is ook met een website gestart om de automobilisten te informeren.

Handel
Voor Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) is het nog niet duidelijk of de afname een goede of een slechte zaak is. “Als er ook minder omzet is in de winkels, dan zou het een slechte zaak zijn, als het gelijk blijft is het een goede zaak”, zegt de schepen aan FM Brussel. "Het belangrijkste is dat de winkels blijven draaien en dat de mensen nog even comfortabel naar hun woning kunnen. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de voetgangerszone nog in een beginfase zit. Mensen wagen zich liever nog niet aan nieuwe rijrichtingen en kiezen daarom voor parkings buiten de stad.”

Ook al staan de parkings sinds de invoering van de voetgangerszone leger dan daarvoor, het stadsbestuur plant nog steeds extra ondergrondse parkeercapaciteit in de Vijfhoek. Vraag is dus of de vier extra ondergrondse garages waarvan sprake wel nodig zijn. Ampe vindt het echter voorbarig om conclusies te trekken. “Die parkings zijn nodig, anders zouden we niet zoveel klachten ontvangen van bewoners die een plaatsje willen voor hun wagen.”

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?