In 2016 behandelde de Directie Gewestelijke Huisvestingsinspectie 456 klachten over onbewoonbare woningen. Het overgrote deel van die klachten kwam van huurders die bij hun eigenaars geen gehoor vonden.

Beschimmelde muren, een kapotte boiler of een lek dak: Brusselaars die hiermee te maken krijgen, kunnen een klacht indienen bij de Dienst Gewestelijke Huisvestingsinspectie (DGHI). In het jaar 2016 werd dat 456 keer gedaan. Het jaar voordien ging het om 500 klachten, meldt La Capitale woensdag, en bevestigt de DGHI aan onze redactie.

Iets meer dan negentig procent van de klachten kwam van de huurders zelf. In 183 gevallen werd een verhuurverbod uitgevaardigd, “iets minder dan de 225 verhuurverboden die we in 2015 oplegden”, zegt Pol Wala, leidend ambtenaar van de DGHI.

Gezinnen die het niet zo breed hebben en noodgedwongen moeten verhuizen, krijgen een verhuisvergoeding of een huurtoeslag. De eerste wordt uitgereikt door de inspectiedienst zelf, voor een periode van drie jaar. Net geen tachtig gezinnen maakten hier gebruik van. Daarvan konden 47 gezinnen nog eens rekenen op een huurtoeslag van de Dienst Huisvesting.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni