Actiecomités reageren 'niet verrast' op vliegtuigcrash

© FM Brussel
26/05/2008
De actiecomités rond de luchthaven van Zaventem reageren niet verrast op het ongeluk op Brussels Airport. Het vliegtuig van de Amerikaanse maatschappij Kalitta schoof zondag bij het opstijgen van de baan en brak in twee. Niemand raakte gewond. De bewuste startbaan is te kort en niet geschikt voor zware vliegtuigen, zo luidt de kritiek.

De burgemeesters van Oudergem, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Kraainem en Wezembeek-Oppem vragen om de bewuste startbaan, 02/20, niet meer te gebruiken. De Raad van State heeft de Belgische staat trouwens al drie keer veroordeeld voor het gebruik van de startbaan.

Ook Didier Gosuin (FDF), burgemeester van Oudergem is tegen het gebruik van startbaan 02/20: "We zeggen al vijf jaar dat baan 20 te kort is. Er bestaat een rapport van het expertbureau AAC dat aantoont dat piste 20 geen normale piste is."

Daarom moet de regering nu haar verantwoordelijkheid nemen, vindt hij. "Als de regering die baan intensief blijft gebruiken, dan is ze verantwoordelijk bij een ongeval. Want nu kunnen ze niet meer zeggen dat ze het niet wisten."

Maar staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) noemt de kritiek voorbarig. "Die maatschappij vliegt zes dagen op zeven op Zaventem. Hun mensen kennen de piste en de beladingsgraad van hun toestel. Als ze liever een andere piste hebben, dan kunnen ze die krijgen. De boordcommandant is op deze piste gestart omdat hij ervan uitging dat hij zijn hoogte zou kunnen halen. Welke conclusie wil men daar dan aan vastknopen?"

Ook Jan Vandercruyssen, woordvoerder van Brussels Airport Company (BAC) wil eerst de oorzaak afwachten. "Laten we eerst afwachten wat de oorzaak van dit ongeval was. Het heeft in principe niets te maken met het gebruik van deze of een andere baan. Het kon ook gebeuren op een andere baan. Laten we eerst zien wat de oorzaak is en daarna conclusies trekken."

Een duurzame oplossing voor de luchthaven dringt zich nochtans op, zegt de Brusselse minister-president Charles Picqué (PS). Volgens hem moeten er dringend beslissingen komen die zorgen voor meer veiligheid in het baan- en routegebruik. Picqué vindt bovendien dat vliegen over de dichtst bevolkte gebieden verboden moet worden.

Trein- en luchtverkeer gehinderd
De korte start- en landingsbaan 20 waar het cargotoestel neerstortte, is buiten gebruik zolang het wrak niet geborgen is. Het vliegverkeer zal daar de komende dagen hinder van ondervinden. Zo hebben veel vluchten van en naar Brussel vertragingen die variëren tussen tien minuten en drie uren.

Ook het treinverkeer tussen Leuven en Brussel ondervindt vandaag en de volgende dagen hinder. De NMBS kan tijdelijk niet via de bocht van Nossegem rijden, en reizigers moeten op een aantal lijnen overstappen.

Bij de crash lekte er kerosine op één van de pistes. De brandweer raadde de NMBS daarom aan om de bocht van Nossegem tijdelijk niet te gebruiken. Voor het vliegverkeer zelf zou de hinder beperkt zijn.

Volgens Frederic Petit van spoornetbeheerder Infrabel moeten reizigers rekening houden met vertragingen tot een kwartier. "De reizigers die vanuit Leuven richting luchthaven rijden, moeten tot Zaventem-Dorp rijden, waar er een aansluiting voorzien is op een trein richting luchthaven. Andere treinen worden dan weer beperkt tot Brussel-Noord, waar de reizigers moeten overstappen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni