Aegidium schittert weldra opnieuw

Er is licht aan het einde van de tunnel voor de voormalige cinemazaal Aegidium op het Sint-Gillisvoorplein. De architectuurparel, die nu al een kwarteeuw leegstaat, krijgt een culturele bestemming. Drie investeerders vechten nog om het been. Onder de projecten: een Huis van de Cinema, een spektakelzaal en een kunstenaarshuis.

<p>De voormalige Aegidiumbioscoop staat al leeg sinds 1985. Het pand is niet alleen een voorbeeld van de vele Brusselse wijkbioscopen die de voorbije eeuw gaandeweg hun deuren moesten sluiten, maar is ook van onschatbare architecturale waarde. De Moorse stijl domineert in de zaal die 500 toeschouwers aankon. Maar in het eclectische gebouw passeren ook Beaux-Arts, Art Deco en Art Nouveau de revue.</p><p>Bezoekers bereiken de theaterzaal via een monumentale trap. In de spektakelzaal springen vooral het stucwerk en de Moorse zuilen in het oog. Op de eerste verdieping is er een vergaderzaal in neorococo en een grote feestzaal in Moorse stijl.</p><p><strong>Huis van de Cinema</strong><br />&#13;
De eigenaar, vzw les Oeuvres Paroissiales de Saint-Gilles wil het pand verkopen. Drie kandidaat-kopers zijn vandaag nog in de running. Die hebben projecten waarvan de kostprijs wordt geraamd op 10 en 18 miljoen euro, aankoop en renovatie inbegrepen.</p><p>"Eén project betreft de opening van een Kunstenaarshuis naar Frans voorbeeld, met <em>artists in residence</em>," zegt beheerder Alfred Penna aan <em>brusselnieuws.be</em>. Dat project gaat uit van een internationaal evenementenbureau. Een tweede project wil de Aegidium opnieuw omtoveren tot een Huis van de Cinema, met retrospectieven, themavertoningen enz. Hiervoor ben ik in contact met Europese filmverdelers."</p><p>Een derde project omvat horeca vooraan op de gelijkvloerse verdieping en een tentoonstellingsruimte achteraan, en boven een spektakelzaal voor cultuur en evenementen, zoals bedrijfsfeesten.</p><p><strong>Hoge kostprijs</strong><br />&#13;
"Door de hoge kosten haakten vele honderden geïnteresseerde gebruikers af," zegt Olivier Pirotte, kabinetschef van dienstdoend burgemeester Cathy Marcus (PS). Onze oorspronkelijke intentie om er een puur culturele bestemming aan te geven bleek snel onhaalbaar. Nu streven we ernaar om een een privé-investeerder te vinden die bereid is om de infrastructuur ten dele open te stellen voor culturele verenigingen, zoals het Volkshuis of het cultureel centrum Jacques Franck.</p><p>Niet alleen de gemeente, maar ook de vzw Promethea, gespecialiseerd in de herbestemming van historische panden, speelt go-between tussen investeerders en de eigenaar.</p><p>"De vraagprijs is 3,5 miljoen euro", zegt Alfred Penna. "De renovatiekost aan het gebouw is geraamd op 5 miljoen euro." Aangezien het gebouw sinds 2006 ten dele beschermd is, mag de toekomstige investeerder rekenen op een tussenkomst van het Brusselse Gewest (Monumenten en Landschappen) van om en bij de 4 miljoen euro.</p><p><strong>Architectuurstudie</strong><br />&#13;
Het architectenbureau Metzger &amp; Associés, dat vroeger onder meer de Solvaybibliotheek renoveerde, werd eerder belast door de kerkfabriek met een architectuurstudie.</p><p>"Het gebouw dateert van 1906 en is van de hand van Guillaume Segers," luidt het bij Metzger. "Oorspronkelijk heette het gebouw 'Egidium', maar werd in 1913 herdoopt tot 'Diamant Palace' en tot 'Aegidium' in 1936. In 1933 werd de feestzaal verbouwd tot bioscoop en voorzien van een projectiecabine. Die ingreep was zeer slecht voor de stabiliteit van het gebouw en voor het oorspronkelijke decor. Gelukkig is het oorspronkelijke decor op een andere plaats opgeborgen. Bij de renovatie kan het desgevallend opnieuw geïntegreerd worden."</p><p>"De onderhandelingen met de investeerders zijn volop aan de gang," zegt Alfred Penna. "Allicht in juni valt de definitieve beslissing."<br /></p>

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Drie Brusselse voetbalbonzen: 'We hebben elkaar nodig'
  • Overleven zonder papieren: 'De angst is voelbaar'
  • Pascal Smet: 'Zolang ik dingen kan veranderen, doe ik verder'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Achter de schermen bij Opera Ballet Vlaanderen
  • Eileen Myles: from poet to president
  • Ana Diaz: la voix hors cases
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement