Akkoord over aankoop Citroëngebouw door Gewest: 'Museum komt er'

Eric Vancoppenolle
© brusselnieuws.be
11/03/2015

Minister-president Rudi Vervoort (PS) en Groupe PSA, die eigenaar is van het Citroëngebouw aan het IJzerplein, hebben een akkoord bereikt over de aankoop van het emblematische gebouw op het IJzerplein door het Brussels Gewest. Het Museum voor Moderne en Hedendaagse Kunst komt er dus wel degelijk in het Citroëngebouw, aldus Vervoort.

Na maandenlange besprekingen hebben het Brusselse Gewest en de Franse autobouwer een akkoord bereikt over de aankoop van het Citroëncomplex door het Gewest. Dat kondigden beide partijen woensdagnamiddag aan op de vastgoedbeurs MIPIM in Cannes. Minister Vervoort (PS) evenals de woordvoerster van Citroën België bevestigen het bericht aan brusselnieuws.be.

Hoeveel het Gewest betaalt, daar willen geen van beide partijen over communiceren.

Vervoort bevestigt ook dat het nieuwe Museum voor Moderne en Hedendaagse Kunst in het Citroëngebouw aan het IJzerplein komt, meer bepaald in de huidige showroom. Toch sluit Vervoort niet helemaal uit dat ook een deel(tje) van de ateliers voor hedendaagse kunst bestemd gaan worden. "Dat moet duidelijk worden in de programmeringsstudie voor de herstructurering van de IJzersite", zegt hij aan brusselnieuws.be. Voorts wil hij werk maken van "de juridische vorm en de inhoudelijke invulling van het museum“.

'Hefboomeffect'
Aan het project is residentieel vastgoedproject gekoppeld. De vraag rijst of het Gewest, om de aankoop en het museumproject te financieren, de ateliers gaat verkopen aan een vastgoedontwikkelaar die ze dan zou afbreken. Vervoort wou dat scenario niet bevestigen of ontkennen.

Het akkoord zou nog vóór de zomer voor de notaris worden gebracht.

Volgens Vervoort "zal de inplanting van een museum van deze omvang een hefboomeffect hebben op de kanaalzone en zal ertoe bijdragen dat er nieuwe banden ontstaan over het kanaal heen." "Bovendien zorgt het museum ook voor een verdere versterking van het Brusselse toeristische aanbod met een geraamd potentieel van ruim 500.000 bezoekers per jaar.”

Twijfels
Eerder uitten architecten, stedenbouwkundigen en kunstkenners hun twijfels over de haalbaarheid om van de Citroënshowroom een museum te maken. Erfgoedverenigingen, zoals Arau, pleiten eerder voor de bescherming van de volledige site. daar heeft het Gewest nooit werk van gemaakt.

Ook is helemaal nog niet duidelijk welke collectie het museum zal inhouden. Federaal staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid Elke Sleurs (N-VA) verzette zich eerder al tegen de overheveling van de collectie moderne kunst van het Museum voor Moderne Kunst aan de Regentschapsstraat. Die collectie - die weliswaar al jaren in de kelder stof zit te vergaren - is federale eigendom.

Vervoort maakt zich desondanks niet ongerust. "Ik heb al verschillende signalen gekregen dat het wat de hedendaagse kunst betreft geen probleem zal zijn om op privé-collecties een beroep te doen. Wat de collectie moderne kunst betreft, dat is iets anders. Ik hoop dat de federale overheid van gedachten verandert".

Ook de zware vervuiling van de (ondergrond van) de site kan nog voor serieuze problemen zorgen. Over wie die de sanering gaat betalen wou Rudi Vervoort evenmin communiceren.

De Franse automobielgroep zet haar commerciële activiteit verder op de zogenaamde TACT-site, gelegen aan de overkant van het Kanaal nabij Thurn & Taxis. Dat terrein is eigendom van de Haven van Brussel. De nieuwe showroom, die al in 2017 zou openen. zal niet alleen dienen voor het merk Citroën, maar ook voor DS en Peugeot,

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni