Ampe: 'Verkeer in de wijken zal niet toenemen'

© Els Ampe

Het fonkelnieuwe circulatieplan zal geen nieuwe transitroutes door de Vijfhoek met zich meebrengen. En de invoering moet wel snel gebeuren omdat het hele Vijfhoekplan anders naar de volgende legislatuur dreigt op te schuiven. Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) over haar circulatieplan.

 

Met het nieuwe circulatieplan kunnen auto's nog steeds noord naar zuid of van west naar oost. Het was toch de bedoeling om doorgaand verkeer te stoppen?
Els Ampe: Jazeker, en uit de modellen blijkt ook dat er geen doorgaand verkeer meer zal zijn. Mensen zullen voor de Kleine Ring kiezen, omdat die route sneller en vlotter zal zijn.

De Stad plant vier nieuwe parkings in de Vijfhoek, goed voor ruim 1.500 parkeerplaatsen. Maar het circulatieplan wordt wel in 2015 ingevoerd, jaren voor de parkings, die het verkeer op de bestemmingslus moeten slikken. Is dat wel logisch?
Ampe: We kunnen niet echt anders. Je kan de twee gewoon niet tegelijk doen. En als je eerst de parkings aanlegt, dan dreigt het circulatieplan te verschuiven naar de volgende legislatuur. Ik kan dit nu sturen en weet niet wat mijn opvolger zou doen.

Bewijst u zo niet dat die parkings niet nodig zijn?
Ampe: Helemaal niet. Er is nu al een schrijnend gebrek aan parkeerplaatsen. Mensen verhuizen uit het centrum omdat ze kinderen krijgen, een auto hebben en geen parkeerplaats vinden. Die trend moeten we stoppen.

Een autovrij Beursplein in 2015, dat is vroeg naar Brusselse normen. Heeft dat met de verkiezingen in 2018 te maken? Zo'n plan kan je moeilijk in 2017 lanceren.
Ampe: O, ik heb altijd gezegd dat het 2015 zou zijn, maar niet iedereen heeft dat geloofd. De verkiezingen hebben daar niet echt iets mee te maken. Je hebt wel een tijd nodig om te testen, te evalueren en dan komen nog de procedures voor de heraanleg. Je moet vroeg starten om het zelf nog af te maken.

Onder meer op de Wolvengracht is het nog niet duidelijk of de bestemmingslus een of twee rijstroken krijgt, door de test met de busbaan. Dat is toch een enorm verschil voor de capaciteit van lus?
Ampe: 
Dat is wel een flink verschil, ja. Maar dat zien we dan wel na de testfase. Er is ook nog een verschil tussen simulatie en praktijk.

Tegenstanders vrezen dat het hele model, met bovendien meer parkeerplaatsen, meer auto's zal aanzuigen naar het centrum. U niet?
Ampe: Neen. Kijk naar andere steden: Mechelen of Bordeaux bijvoorbeeld. Daar zijn veel parkeerplaatsen bijgekomen. Maar het autoverkeer is er daarom niet drukker geworden.

Nieuwe centrale lanen

Het Beursplein wordt helemaal autovrij en de voetgangerszone in het centrum wordt de komende jaren dubbel zo groot. Dat heeft het Brussels schepencollege beslist. Om de binnenstad bereikbaar te houden komen er extra ondergrondse parkings en een parkeerroute. De werken, die in 2015 zouden beginnen, moeten het centrum een nieuw elan geven.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.