Audi Vorst krijgt tweede elektrisch model: vakbonden en overheid blij

© Audi

De Brusselse fabriek van de Duitse luxewagenbouwer Audi mag een tweede elektrisch model bouwen. Het gaat om een vierdeurscoupé met de naam 'E-tron Sportback'. De toekenning werd voorafgegaan door succesvolle onderhandelingen voor meer flexibiliteit en werkzekerheid tot 2020, zo meldt Audi. Minister van Tewerkstelling Gosuin (DéFi) belooft blijvende steun voor arbeidsbemiddeling en opleidingen bij Audi.

De eerste volledig elektrische wagen, een SUV met de naam "e-tron", loopt vanaf volgend jaar van de band in de Brusselse fabriek van Audi. Brussel mag nu ook de tweede elektrische wagen bouwen. Audi had de productie van dat tweede model eerder aangekondigd voor 2019 en de Brusselse fabriek had zich kandidaat gesteld.

"Met de beslissing voor een Audi e-tron Sportback tonen we dat Audi het thema elektromobiliteit ernstig neemt. De Brusselse vestiging kan met een tweede volledig elektrisch op batterij gestuurde sportcoupé optimaal benut worden", zegt prof. dr. Hubert Waltl, directeur productie en logistiek bij Audi.

De vormgeving van de nieuwe coupé verbindt volgens de autobouwer "klassieke Audi-elementen met trendsettende details". De Audi e-tron krijgt een rijbereik tot 500 kilometer en zal in 4,6 seconden de sprint van 0 tot 100 km/u kunnen afleggen. Voor de e-tron Sportback zal de autonomie meer dan 500 kilometer bedragen en zal de sprint van 0 tot 100 km/u slechts 4,5 seconden vergen.

Nieuw model in ruil voor flexibel werk
In de Brusselse Audi-fabriek, waar momenteel nog de A1 gebouwd wordt, werken zowat 3.000 mensen. De directie en sociale partners van de Brusselse fabriek kwamen ook tot een akkoord om in 2017-2018 extra Audi A1's te bouwen in Brussel.

Naast de reeds besliste pauzendoorloop zal dit jaar een beroep kunnen worden gedaan op een tijdelijke verlenging van de namiddagploeg om het gevraagde extra volume van de A1 te garanderen. Volgend jaar zal het hogere aantal A1's ook door een tijdelijk aangepast arbeidsmodel opgevangen worden.

"Audi Brussels kon de vraag van Audi tegemoetkomen dankzij de overeengekomen flexibiliteitsmaatregelen", zegt Patrick Danau, algemeen directeur techniek en logistiek van Audi Brussels. "Het verheugt ons dat we erin geslaagd zijn (...) een tweede model naar Brussel te halen en daarmee de werkzekerheid in België op lange termijn te garanderen."

"Deze aankondiging verschaft Brussel een centrale positie in de spitstechnologie die kenmerkend zal zijn voor de mobiliteit van de toekomst", reageert minister van Tewerkstelling Didier Gosuin ( DéFi). "Het nieuwe model vormt de bevestiging van de behoeften van de onderneming op het vlak van aanwerving en beroepsopleiding. Daarom zal het Brussels Gewest Audi blijven ondersteunen, door zijn gewestelijke diensten voor arbeidsbemiddeling en opleiding ter beschikking te stellen. Zo moeten meer Brusselaars toegang krijgen tot een toekomstgericht beroep in de fabriek in Vorst."

'Af van imago van conflictfabriek'
Ook de vakbonden bij Audi Brussels reageren woensdag verheugd op de toekenning van een tweede elektrisch model aan de Brusselse vestiging. "We wisten dat Brussel in de running was om er nog een extra model bij te krijgen, tot grote ontevredenheid van onze collega's in Duitsland", zegt vakbondsman Hedwin De Clercq (ABVV).

"Ik ben enorm tevreden met deze beslissing, vooral voor onze arbeiders die de laatste maanden en jaren vele inspanningen leverden om van onze fabriek een modelfabriek te maken en voor eens en altijd af te raken van het beeld van conflictfabriek waar men ons voor aanzag, ook in Duitsland", aldus De Clercq. "We zijn een bedrijf geworden waar iedereen in België naar opkijkt en een voorbeeld van hoe het ook kan, zonder vele stakingen zoals in het verleden."

Ook zijn ACV-collega Pascal Van Cauwenberge reageert erg tevreden. "Het hing in de lucht en het is zeer goed nieuws. Met het oog op de toekomst kan dit niet beter." Van Cauwenberge benadrukt wel de zeer goede relatie die de Belgische bonden onderhouden met de Duitse vakbond IG Metall.

Die laatste zit immers in de raad van commissarissen bij Audi en beslist dus mee over de toewijzing van de modellen. "Wij hebben als vakbonden onze rol gespeeld op Europees niveau. Zonder die goede relatie was het moeilijker geweest om het tweede model binnen te halen. Je mag niet vergeten dat IG Metall in Duitsland onder zware druk staat, en dat elektromobiliteit de toekomst is", aldus Van Cauwenberge.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?