'Autovrije straat is in feite autostrade'

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
15/07/2015

Niet alleen de zone rond de Grote Markt kreeg er autovrije straten bij. Ook de Zavel. Maar de handhaving loopt spaak. “Het is hier al twee weken chaos.” Bevoegd schepen Els Ampe (Open VLD) noemt dit "een kinderziekte van de nieuwe voetgangerszone".

De ‘kleine Hoogstraat’ is het stukje tussen de Kapellekerk en Bowling Crosly. In het circulatieplan van de Stad Brussel dat zopas in voege ging, staat het ingekleurd als autovrij. En de signalisatie wijst daar ook op. Alleen leveringen zijn toegelaten, tot 11 uur ‘s ochtends.

Antiquair Jos Humblet heeft er een zaak in Afrikaanse kunst. “Wij zijn heel opgetogen over dit autovrij stukje. De handelszaken hebben het hier heel moeilijk. Als voetgangersstraat krijgen we weer zuurstof.”

“Schepen Els Ampe (Open VLD) is persoonlijk de handelaars komen overtuigen. Haar medewerkster heeft zelfs in mijn winkel de affiche opgehangen die de autovrije zone aankondigt.”

Slapstickfilm
Maar sinds de start van het circulatieplan draait het vierkant, zegt Humblet. “De eerste dag hebben we zelf het dranghek moeten zetten dat langs de kant stond, om de straat af te sluiten.”

De antiquair vroeg zich plots af of hij daar wel toe gemachtigd was. Hij belde de politie. “Wat er toen gebeurde, heeft veel weg van een slapstickfilm,” zegt hij. “Eerst kwamen twee politieagenten. Die zetten dranghekken aan beide zijden van de straat. Zoals het hoort. De handelaars waren tevreden.”

Een week later komen drie politieagenten. Die laten de hekken met een bestelwagen opnieuw weghalen. “‘We zijn daar tegen,’ zeiden ze. Ze waren heel brutaal.”

Een dag later komt de bestelwagen terug, mét dranghek. Dat wordt fluks aan de kant van de straat gezet. “Vandaag staat het hek terug waar het hoort,” zegt Humblet. “Maar van zodra iemand het hek openzet, zijn we er weer aan voor de moeite. Er wordt hier heel hard gereden, in wat eigenlijk een autovrije straat is. Het lijkt wel een autostrade. Als een voetganger wordt aangereden, wie is dan verantwoordelijk?”

Bij de Stad Brussel wijst men erop dat de straat autovrij is, zoals de signalisatie aangeeft, maar dat het om een testfase gaat. Dat maakt structurele ingrepen moeilijk.

“Maar hoe kan men iets testen als het hek altijd wordt opengezet?”, vraagt Humblet zich vertwijfeld af.

Schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) is op de hoogte van het probleem. Ze noemt het een kinderziekte van de nieuwe voetgangerszone. “Mensen verplaatsen het hek omdat ze de gewoonte hebben om via dat stukje Hoogstraat een kortere route te nemen, in plaats van rond de kerk te rijden,” zegt Ampe.

"Dit kan niet blijven duren, want dat stuk Hoogstraat is wel degelijk autovrij en dat wordt nu niet gerespecteerd." Volgens Ampe is er een oplossing in de maak. Welke vorm die zal hebben, zal donderdag duidelijk worden na het schepencollege van de stad Brussel.

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Voetgangerszone Vijfhoek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni