Berenkuil ideale plaats voor GEN-station

© MPW57
De Berenkuil in Schaarbeek is de ideale plaats voor een nieuw GEN-station. Dat stelt Brussels Studies, dat een rangschikking opstelde van meest geschikte plekken. Het Gewest vroeg eerder al een station op die locatie, de NMBS zegt voorlopig neen. [met kaart]

Brussels Studies stelde een rangschikking op van de 18 stations die het Gewest naar voor schoof in het kader van het GEN. Een station aan de Berenkuil in Schaarbeek komt daarbij als winnaar uit de bus. Het bevindt zich in een dichtbevolkt gebied, waar veel gezinnen zonder wagen wonen, er zijn kantoren en scholen en er is een uitstekende verbinding met tram en bus. Het is echter ook een van de moeilijkste om aan te leggen. Dat zou inhouden dat het aantal sporen verdubbeld wordt, iets wat door de smalle spoorbedding een technische tour de force zou vergen.

Op plaats twee en drie zien we de stations Mouterij (Etterbeek/Elsene) en Pannenhuis (Laken). Beide stations worden wel ontwikkeld in het kader van het GEN. Een andere interessante optie is het station Sint-Joost, maar dat stuit op technische problemen. Een station aan het Jamblinne de Meuxplein stuitte in het verleden dan weer op tegenstand van de gemeente Schaarbeek.

'Meer coherentie tussen beleidsniveau's nodig'
De NMBS selecteerde uiteindelijk 10 stations. Het gaat dan om Weststation, Simonis, Diesdelle, Mouterij, Klein Eiland, Coovi, Moensberg, Arcaden, Expo en Josaphat. Andere stations werden geweigerd wegens technische beperkingen of omdat ze de frequenties van doorgaande treinen zouden verminderen. Nochtans heeft het spoor een groot potentieel als het aankomt op vervoer binnen de stad. Zo woont 43 procent van de Brusselaars op minder dat 750 meter van een metro- of treinstation.

De onderzoekers stellen ondanks de tegenstand en de problemen die rijzen voor de lokale stations toch ook vragen bij de filosofie van de NMBS.

"Misschien moet zij afstand doen van het idee dat het haar rol is om uitsluitend reizigers te vervoeren over middellange of lange afstand," luidt het in de conclusies.

Verder is er meer coherentie in het beleid nodig tussen Gewest en de lokale overheden en tussen het Gewest en de federale overheid. Ten slotte hameren de onderzoekers op de noodzaak van een tariefintegratie op het openbaar vervoer in de bredere Brusselse regio, een zaak die al een tijdje aansleept.

Het GEN zou uiterlijk tegen 2019 operationeel moeten zijn.

In bijlage vindt u de volledige studie, mét rangschikking.

De bestaande en potentiële stations in Brussel:

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?