Beter geen Nederlands, dan slecht Nederlands

© tvb
Kind & Gezin geeft anderstalige ouders voortaan de raad om met hun kinderen te communiceren in de taal die ze het best beheersen. De organisatie beroept zich op een nieuw rapport van de KULeuven. In het verleden kregen ouders de raad om met hun kinderen zoveel mogelijk Nederlands te praten.

Kinderen met een andere thuistaal leren het makkelijkst Nederlands als ze een stevige basis hebben in die thuistaal. Ze leren de taal ook het snelst met dagelijkse bezigheden. Dat stelt een onderzoeksrapport zijn de van het Centrum voor Taal en Onderwijs van de KUL. Volgens onderzoekster Machteld Verhelst praten ouders thuis het best de taal waarin ze zich het best kunnen uitdrukken. "Heel wat anderstalige ouders voelen zich schuldig als ze thuis geen Nederlands spreken met kinderen, maar de thuistaal spreken komt ten goede van het welbevinden van het kind en bevordert het aanleren van een tweede taal," klinkt het.

Het nieuwe rapport bevestig eerdere studies en wil aantonen dat het advies om Nederlands te spreken, ook al beheers je die taal als ouder niet goed, contraproductief is. In het verleden kregen allochtone ouders soms de raad om met hun kinderen zoveel mogelijk Nederlands te praten. Zo zouden die makkelijker Nederlands leren en er bijgevolg beter voorstaan op school en op de arbeidsmarkt.

De ideologische argumenten haalden het toen van de wetenschappelijke, zegt Machteld Verelst in De Morgen. "Hoe meer taalaanbod in het Nederlands, hoe beter, was de redenering. Dat werd in wetenschappelijke kringen toen al tegengesproken, later is bewezen dat dit advies net contraproductief werkt. Het Nederlands dat bij anderstaligen thuis gesproken wordt, is vaak geen goed Nederlands."

Turks, Arabisch, Frans of Nederlands, het maakt ook volgens taalkundige Piet Van De Craen (VUB) niet uit welke taal een kind eerst leert. Het gaat vooral om de kwaliteit. "Je leert toch ook geen piano van iemand die niet goed kan spelen?" aldus Van De Craen in de krant. "Het is trouwens onzin dat een kind eerst een taal perfect moet beheersen vooraleer het aan een tweede taal kan beginnen. Ze kunnen dat perfect tegelijkertijd."

Verelst pleit er voor om ook in het onderwijs soepeler om te gaan met anderstalige kinderen. "Er loopt een proefproject in een kleuterklas in Gent waar voornamelijk Turkse en Albanese kinderen ook hun eigen taal mogen spreken. Zij zoeken net meer contact met Nederlandstalige klasgenootjes. De vreemde taal wordt hier niet negatief bekeken. Kinderen zullen de taal dan ook niet gebruiken om zich te isoleren van de rest van de groep."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?