Bewonerskaarten in Brussel: met twee maten en gewichten

In de Brusselse gemeente Etterbeek betaal je helemaal niets voor drie bewonerskaarten. In Schaarbeek dan weer 328 euro per jaar. Er is veel verschil tussen de 19 Brusselse gemeenten wat betreft parkeerbeleid. Geen probleem, volgens Samuel Renaud van de dienst Mobiliteit van Etterbeek. “Je lost het mobiliteitsprobleem in Brussel niet op door bewonerskaarten duur te maken.”

Schaarbeek is de duurste gemeente om je wagen te parkeren. Een eerste bewonerskaart kost er 28 euro, een tweede vijftig en voor derde betaal je 250 euro. Dat maakt een totaal van 280 euro per jaar. In Etterbeek zijn drie bewonerskaarten geheel gratis, vanaf een vierde en een vijfde kaart moet je wel betalen.

De prijs voor een eerste bewonerskaart varieert van nul tot 28 euro. Voor een tweede kaart betaal je gemiddeld vijftig euro en voor een derde tweehonderd. In sommige gemeenten, bijvoorbeeld Elsene, Evere en Brussel-Stad kan je überhaupt maar twee kaarten krijgen.

Wanneer we die prijzen vergelijken met de Nederlandse hoofdstad Amsterdam, dan valt Brussel best mee. In Amsterdam kost een eerste bewonerskaart gemiddeld 125,4 euro. Een tweede bewonerskaart is vaak niet mogelijk en van een derde is helemaal geen sprake.

Mobiliteitsprobleem
Samuel Renaud van de dienst Mobiliteit van Etterbeek, ziet geen graten in de gratis bewonerskaarten in de gemeente. “Het mobiliteitsprobleem in Brussel is het gevolg van te veel wagens in de stad. Vooral in het weekend en de avond,” zegt Renaud. “Of je die bewonerskaarten nu gratis geeft of niet, dat lost het mobiliteitsprobleem niet op,” zegt hij. 

Brussels minister bevoegd voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wil al jaren het parkeerbeleid van de 19 gemeenten harmoniseren, maar dat is tot op heden nog niet gelukt. Nochtans is er sinds 1 januari 2017 een wet die het parkeerbeleid uniform maakt. Zo wordt een derde kaart enkel nog per uitzondering gegeven, zijn er standaardprijzen afgesproken zijn en burgers ook niet meer genoodzaakt om binnen de grenzen van hun gemeente te blijven.

Pas wanneer alle gemeenten mee in het gewestelijk parkeerplan stappen, kan er een gelijkvormig tarief worden afgesproken.

 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?